(StudentTorget.no):

 

Innvandrerforeldre har ofte et sterkt ønske om at barna skal lykkes og stiller derfor høye krav til deres skoleprestasjoner og studievalg, melder aftenposten.no.

- Mange innvandrerforeldre er svært opptatt av utdanning og ser den som billetten til et bedre liv. De pusher barna hardt for å få gode karakterer på skolen slik at de kan velge utdanning og sted fra øverste hylle, sier Tor W. Andreassen, professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole til aftenposten.no.

NHH-professoren understreker imidlertid at ikke alle innvandrerforeldre stiller like høye krav til barnas skoleprestasjoner. I likhet med norske foreldre engasjerer også innvandrerforeldre seg i varierende grad i barnas utdanning. Selv om en del innvandrerforeldre er blant dem som har aller høyest forventninger til sine barn, finnes det også de som engasjerer seg lite. Innvandrerforeldre som tilhører den sistnevnte gruppen kommer ofte fra vanskelige kår og er ofte så preget av sin tøffe fortid at de ikke orker å presse på for at barna skal lykkes akademisk.

Andreassen avviser også påstanden om at etnisk norske studenter er late. Han mener mange norske studenter jobber hardere enn noen gang tidligere, men at det er en utfordring å komme inn på prestisjefylte studier som jus og medisin når de må konkurrere mot en stor andel hardtarbeidende utenlandske studenter og studenter med innvandrerbakgrunn.

- Det er en utfordring at mengden av studenter som kommer fra for eksempel Asia er så stor. Mange av dem er på stramme finansielle vilkår, ofte familiepenger eller lån, som gjør at de jobber mye hardere enn de norske. Ofte kan familieforventningen hjemmefra være en sterk driver av innsats også – noe som taler i de utenlandske studentenes favør.

Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, mener at foreldre ikke bør ha urealistiske forventninger til sine barns akademiske prestasjoner. For høye krav kan føre til både prestasjonsangst og stress.

- Det er lurt at foreldre staker ut kursen sammen med barna og hjelper dem til å sette seg realistiske mål med hensyn til utdanning og yrke. Da er det viktig å skille mellom oppmuntring og det at foreldre har ambisjoner på barnas vegne med hensyn til å ta en akademisk utdanning. Særlig skeptisk er jeg til foreldre som forsøker å presse barn til å oppnå noe som foreldrene selv av ulike årsaker ikke greide. Da forsøker foreldrene å leve ut egne drømmer gjennom barna, noe som kan legge et altfor stort press på de unge, sier Ulvund til aftenposten.no.

Han synes ikke det er noe galt i at foreldre setter krav til barna sine, men mener det er viktig at kravene er realistiske i forhold til hva barnet har forutsetning for å oppnå.

(kilde: aftenposten.no)