(StudentTorget.no):

For et halvt år siden ble det lagt frem en rapport fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), som viste at norske studenters studievalg samsvarer dårlig med samfunnets behov og etterspørselen i fremtidens arbeidsmarked. 
 
Nå har organisasjonen også levert en oppfølgingsrapport hvor de kommer med forslag til hvordan norske myndigheter kan møte problemet. Ett av tiltakene som forslås er å innføre gradert studiestøtte som et virkemiddel for å få påvirke studievalgene. 
 
I praksis vil dette innebære at studenter innen visse studieretninger vil få en høyere stipendandel enn andre. 
 
 

Oppe til vurdering

Disse fagene omtales som kandidater til gradert studiestøtte:

 
 
 
Høyres Norunn B. Tveiten og Arbeiderpartiets Marianne Aasen, som begge er medlemmer av Stortingets utdanningskomité, sier at dette er en interessant mulighet som bør ses nærmere på. Gradert studiestøtte vil også bli vurdert av Kunnskapsdepartementet, ifølge statssekretær Bjørn Haugstad (H). 
 
– Vi ser at vi vil slite med rekrutteringen innen enkelte utdanninger, som lærer- og sykepleierutdannelsen, sier han til Studvest.
 
På NHOs (Næringslivets hovedorganisasjon) årskonferanse i januar, uttalte NHO-president Tore Ulstein at de ønsker å belønne dem som velger teknologi og realfag med høyere stipend for å øke etterspørselen på disse studiene.
 

LES OGSÅ: Vil gi «turbostipend» til effektive studenter

 

Ingen støtte fra studentlederen

Lederen av Norsk studentorganisasjon (NSO), Anders Kvernmo Langset, er derimot skeptisk til innføringen av gradert studiestøtte. En av årsakene er at det er vanskelig å forutse fremtidens kompetansebehov.

– I 2008 meldte SSB at det var et stort behov for økonomer, samfunnsvitere og jurister. I 2013, derimot, meldte de at vi har for mange økonomer, samfunnsvitere og jurister. Derfor kan ikke OECD-rapporten vektlegges i så stor grad, sier han til Studvest.

Han tror også at gradert studiestøtte kan føre til at det rekrutteres på feil grunnlag, siden studievalg ikke bør baseres på økonomiske insentiver, men heller med et ønske om og motivasjon for å gjøre en god jobb.

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet