(StudentTorget.no):

Det kan være lett å endre søvnvanene sine i eksamenstiden. Men hvordan påvirker dette egentlig læring og hukommelse? Joanne Rasathurai er utmattet når eksamen endelig er over.

- I eksamenstiden er jeg mer sliten enn vanlig på grunn av at jeg ikke tenker på å ta pauser eller spise mellom all lesingen. Under en økt hadde jeg plutselig ikke spist på ni timer, forteller Joanne Rasathurai (20).

Hun studerer digital markedsføring ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH), og merker at mat og pauser har mye å si for utbyttet av lesingen i eksamenstiden. Spesielt i og med at det ofte blir mindre søvn enn vanlig i denne perioden.

- Det spørs litt hvilken eksamen det gjelder. Hvis jeg har forberedt meg godt, så er det de to siste dagene før eksamen jeg sliter meg mest ut. Som regel blir det alt i alt lite søvn og mat, og det ender med at jeg blir kjempesliten, fortsetter hun.

 

LES OGSÅ: Slik unngår du jernteppe på eksamen

 

 


MINDRE SØVN: Joanne Rasathurai sover mindre og dårligere i eksamensperiodene enn ellers. 

 

Blir demotivert

Utmattelsen varer ofte en uke etter siste eksamen er gjennomført. Joanne forteller at hun lett nedprioriterer mat og pauser mens hun leser til eksamen, og at hun kjenner det godt på kroppen.

- Jeg merker det raskt. Jeg blir skikkelig slapp og lite konsentrert. I lengden fører det bare til at jeg blir demotivert og driter i alt. Men jeg har lært at jeg må ta flere pauser oftere – man må bare tvinge seg selv, sier Joanne bestemt.
 
- Målet er jo å oppnå en god karakter, og da jobber man ekstra lenge for at det skal sitte ordentlig, legger hun til.
 
 

Fem timersnatt

 
Ifølge Joanne er det flere på skolen som sover maksimalt tre timer om natten. For henne er det utenkelig å kunne fungere med så lite søvn.
 
- For dem er det vane, men for min del så er jeg ødelagt hvis jeg sitter igjen med bare fem timers søvn. Uheldigvis er det rundt dét antallet timer jeg får med søvn i eksamenperioden, og da må jeg ofte sove litt lengre på morgenen.
 
Vanligvis sover hun syv til åtte timer i løpet av en natt, og mener det er usunt for kroppen å ha dårlig døgnrytme. 
 
- Det å våkne uthvilt gir nok store fordeler som god konsentrasjon og mer energi. At man er uthvilt og oppegående vil nok også ha positiv innvirkning på eksamensresultatet.
 
Dagen før eksamen tvinger hun seg tidligere i seng tidligere enn vanlig, for å være opplagt når det gjelder. 
 
- Jeg tvinger meg i seng senest klokken 23. Men det ender ofte opp med at jeg ligger der og overtenker alt. Jeg sovner nok ikke før i to-tiden.
 
- Dagen etter eksamen merker jeg at jeg er utslitt og jævlig, for å si det sånn, legger hun til.
 

LES OGSÅ: Slik unngår du eksamensangst

 
Forskyver døgnrytmen
 OM DU IKKE FÅR SOVE NATTEN FØR EKSAMEN: 
  • Avslutt lesingen minst en time før sengetid.  
     
  • Legg deg først når du er ordentlig søvnig. 
     
  • Det er viktig å ikke stresse. Jo hardere man prøver å sove, jo vanskeligere blir det.  
     
  • Stå opp, ikke ligg og vri deg. De fleste klarer seg godt etter en søvnløs natt.
 
Kilde: Bjørn Bjorvatn og Fred Holsten
 

- De feste har en tendens til forsinket søvnfase, de vi kaller B-mennesker. Det er lett å komme inn i en slik fase ved at de sitter oppe sent på natt og leser, og derfor forskyver døgnrytmen. Mange sover litt frempå om morgenen og sover av og til ut i helgene, noe som også forskyver døgnrytmen, forteller søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Fred Holsten.

Han understreker at forskyvningen fører til mindre søvn, noe som får negative konsekvenser for hukommelse og læring.
 
- Lang tids søvnmangel vil markant minske prestasjonsnivået, og studenten vil få dårligere konsolidering av kunnskap – på samme måte som mer søvn gir bedre konsolidering av kunnskap. På selve eksamensdagen vil søvnmangel føre til dårligere prestasjoner.

 

- For mye søvn kan gjøre deg sløv
 

En annen søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Bjørn Bjorvatn, legger til at det er viktig med god søvn, både i eksamensperioder og ellers.
 
- Dersom studenter snur døgnet på hodet i eksamenstiden, det vil si sover mindre og på feil tider, vil det kunne påvirke resultatene. Læring og hukommelse er avhengig av god søvn, både før noe skal læres, og også etter at noe er innlært. Skal du lese et kapittel i en bok, vil god søvn natten før, og god søvn natten etter, være viktig.
 
Ifølge Bjorvatn er ikke nødvendigvis mer søvn det som skal til for å gjøre det bra på eksamen.
 
- Nok søvn er viktig, men for mye søvn kan også virke sløvende. Hvis studenten sover nok til å bli uthvilt, vil prestasjonen være best.
 

LES OGSÅ: Slik bruker du det siste døgnet før eksamen