(StudentTorget.no):

Tommy Fjeldheim startet sin karriere som marinejeger i Forsvaret. I dag er han mentaltrener og har jobbet med alt fra næringslivsledere og spesialister til toppidrettsutøvere som Cecilia Brækhus. Han er også aktuell med boken Tenk som en kriger.

Da han holdt foredrag for studentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fikk StudentTorget også noen tips til studenter som sliter med å takle en stressende studiehverdag.

 

Tenk konstruktivt og sett deg mål

Fjeldheim tilbrakte 14 år som spesialjeger i Forsvaret. I løpet av denne perioden reiste han mye og var med på flere farlige oppdrag, blant annet i Afghanistan. Erfaringene fra tiden som elitesoldat bruker han i dag i arbeidet med å få mer ut av menneskers potensial. Jobben som mentaltrener handler, ifølge Fjeldheim, mye om å få folk til å ha det bedre. Da blir det også lettere å prestere bedre. 

 


TENK SOM EN KRIGER: Mentaltrener Tommy Fjeldheim snakket om hvordan vi kan takle de utfordringene vi vil støte på når vi jobber for å nå våre mål. (Foto: Bo Slettjord)

Fjeldheim tror ikke på store endringer, men på små justeringer. Det gjelder å tenke at det ikke er så mye som skal til, men at om du gjør det lille ekstra hver dag vil det bli mye over tid.

Den tidligere elitesoldaten mener vi kan ta mer kontroll over vårt eget tankesett. Stort sett går vi på autopilot, men ved å bli mer bevisste og bruke enkelte teknikker kan vi oppnå mer. Han tror imidlertid ikke på at det å tenke positivt er løsningen. En positiv psykologi er bra, men å bli bedt om å tenke positivt i motgangstider kan fort oppleves som irriterende. Fjeldheim foretrekker derfor å oppfordre folk til å tenke konstruktivt.

- Slik jeg opplever ordet konstruktivt, leder det til handling. Mental trening er verdiløst hvis ikke jeg kan se en synlig atferdsendring. Hvis ikke jeg kan se at det skjer noe er det bare kunnskap som sitter i hodet. Kunnskap, uten å se at vi kan bruke det til en ferdighet, er verdiløst.

At du setter deg mål som betyr mye for deg er også veldig viktig. Jobber du hardt og har pasjon for det du driver med er alt mulig, mener Fjeldheim. Han liker å bruke Norges boksedronning Cecilia Brækhus som et eksempel på dette. Brækhus bestemte seg tidlig for at hun ville bli proffbokser. Til tross for mye motstand underveis jobbet hun beinhardt for å nå målet sitt.

Selv bestemte Fjeldheim seg allerede som tenåring for at han ville bli marinejeger. Han kunne ikke svømme, men satte seg som mål at det skulle han lære seg. Med mye pågangsmot, en bok fra biblioteket og et svømmebasseng, lærte han det slutt.

- Fra mitt perspektiv handler livet om å skape historier. Det handler om å skape kontraster i følelsene, fra å ha jobbet knallhardt for å oppnå noe til å faktisk oppnå det.

Fjeldheim råder alle som jobber mot et bestemt mål til å dele det opp i delmål. Da vil du oppleve mange små seiere underveis, og dette vil gjøre veien til målet enklere og gi deg indre motivasjon.

 

LES OGSÅ: 10 tips til gode eksamensforberedelser


Hold fokus og overvinn hverdagsfrykten

En av våre største utfordringer i dag er, ifølge Fjeldheim, å klare å holde fokus på det vi driver med her og nå. Å ha evnen til absolutt tilstedeværelse.

- Vi er hele tiden på vei et eller annet sted. Enten tenker vi på den oppgaven vi skal jobbe med i kveld. Eller så tenker vi på oppgaven vi leverte som vi kunne ha brukt litt mer tid på. Evnen til å faktisk være tilstede har vi begynt å miste.

For å kunne ha det bedre og prestere bedre bør vi derfor trene opp evnen til å være tilstede i det vi holder på med.

En annen utfordring vi ofte støter på er det Fjeldheim kaller hverdagsfrykten. Frykten for å være utilstrekkelig, misslykkes, drite seg ut eller ikke bli likt. Det er denne frykten som ofte hindrer oss i å handle. Tanken på å misslykkes eller på hva andre mener påvirker vår indre dialog og vår atferd helt ubevisst.

- Hjernen er lat og ønsker minste motstands vei. Hvis vi kan finne en unnskyldning, noe som gjør at vi kan ha det litt bedre, vil vi trekkes dit fordi vi ønsker å ha det godt. Men ved å være ærlig med oss selv, sette ting i perspektiv, ha et mål som virkelig betyr noe, kan vi utfordre frykten vår. For det aller meste er skapt selv.

 

LES OGSÅ: Når har du rett til å klage på eksamen? 


Tips til å takle stress i studietiden

De aller fleste studenter kjenner på en følelse av stress i løpet av studietiden. Heldigvis finnes det ulike teknikker du kan ta i bruk for å både takle og motvirke dette stresset. Her er Fjeldheims syv tips til hva du bør gjøre for å unngå stress og hva du bør gjøre når du merker stresset komme.
 

1. Etabler gode studievaner tidlig
For å unngå slitsomme og stressende skippertak rett før en eksamen bør du etablere gode studievaner tidlig. Det finnes et hav av studieteknikker. Det viktigste er å finne de som funker for deg og bruke dem. Dette vil kunne spare deg for mye unødvendig stress før eksamen.


2. Tren viljestyrken og ha selvdisiplin
Gode studievaner krever ofte en god dose viljestyrke og selvdisiplin. Disse evnene bør derfor trenes opp. Sett deg for eksempel et mål for hvor ofte du skal lese og fortell det gjerne til noen som kan følge deg opp på det. Slik blir det vanskeligere å snike seg unna.


3. Hva må du lese på
Tanken på å rekke gjennom alt pensumet i et fag før eksamen kan virke overveldende og være en kilde til stress. Ofte er det fantasien vår som starter eksamensstresset. Vi stresser oss opp og begynner å skape forventninger til oss selv istedenfor å heller fokusere på hva vi kan gjøre. Om det begynner å nærme seg eksamen og du føler at du ikke har fått lest nok på et fag gjelder det å finne ut hva som er viktigst å lese på i dette faget og konsentrere seg om det.


4. Hold fokus
Konsentrer deg om den oppgaven du holder på med. Ikke tenk på alt det andre du enda ikke har rukket å gjøre, det vil kun føre til økt stress.


5. Skap et brudd
Når du føler at du står fast og stresset bygger seg opp er det lurt å skape et brudd. Ifølge Fjeldheim består et brudd av tre elementer. For det første bør du skape et fysisk brudd. Ta deg en joggetur, ta et spensthopp, sett deg et annet sted. Videre bør du jobbe med tankesettet ditt. Hvilke tanker er det som gagner deg nå? Hva er det du skal fokusere på? Hva er det som gir resultater? Til slutt må du også foreta en endring i handlingsmønsteret ditt. Finn en annen måte å jobbe på.


6. Ikke sammenlign deg selv med andre
Ofte er press og stress noe vi skaper selv. Vi har høye forventninger til oss selv og sammenligner oss ofte med andre. Fjeldheims råd er derfor at du unngår en slik sammenligning. Sammenlign deg heller med deg selv. Hvilke forberedelser har DU gjort? 


7. Forbered deg
Forbered deg godt på at du kan komme til å bli stresset under eksamensperioden. Når du er godt forberedt har du nemlig overskudd til å håndtere uforutsette situasjoner, til å ta beslutninger og til å handle. Tenk på hva du skal si til deg selv når de stressende tankene dukker opp i hodet? Jobb inn noen tankesett som du kan ta frem og bruke som et motangrep til de negative tankene som utløser stress.