(StudentTorget.no):

Ingen grunn til å utsette deg selv for unødig stress eller utsulting på eksamensdagen. Kom forberedt! 
 
 

Finn ut hvor

Ha det klart på forhånd hvor du skal være på eksamensdagen. Lokalet finner du på Studentweb. Ikke vent til morgenen på eksamensdagen, det kan nemlig vise seg at du ikke vet hvor Harald Schjelderups hus eller Hasle Tennishall ligger. Finn ut hvordan du kommer deg dit, og hvor lang tid det tar. Når du skal dra dit på dagen, gi deg selv god tid, så du har plass til uforutsette forsinkelser eller at du går feil. God tid minimerer stress.  
 
Hvis du aldri har vært på eksamenslokalet før, kan det være en lettelse å ta turen dit noen dager før eksamen, for å "øve" inn ruta, og være sikker på hvor du skal. 
 
 

Slapp av den siste kvelden

Det kan være tilfeller hvor du bare må få lest til siste time før eksamen, men hvis du kan unngå det, så la være. Ta heller fri den siste kvelden, og tenk på noe annet. Dette er bra både for hukommelsen din og stressnivået. 
 
Siri Marte Hollekim-Strand er stipendiat ved K.G Jebsen senter, Cardiac exercise research group, ved NTNU, og har bakgrunn fra idretts- og prestasjonsernæring. Hennes første råd før eksamen er å komme uthvilt. For å gjøre dette krever det at du har fått lagt deg til rimelig tid kvelden før. 
 
 

Nødvendigheter

Når overinspektøren kommer rundt med kandidatnumre, må du dokumentere at du er deg, og ikke en venn som tok emnet ditt i fjor. Til dette trengs gyldig legitimasjon, så sørg for å ha med studentkort, pass, førerkort eller bankkort. 
 
Det er også viktig å ha med kulepenner som fungerer på gjennomslagspapir, og de må være sorte eller blå. Ta gjerne med tre stykker, slik at hvis den ene tørker ut og den andre knekker, så har du en tredje i bakhånd.
 
 

Mat og drikke

Avhengig av hvor lenge din eksamen varer, trenger du å ha med mat og drikke, som drivstoff til denne hjernemaratonen.  
 
Stipendiat ved KG. Jebsen senter, NTNU, Siri Marte Hollekim-Strand, anbefaler å spise fargerike, rene, grove og sunne matvarer over tid, men har også råd til selve dagen: 
 
- Ha med god mat som gir et stabilt blodsukker gjennom eksamens-arbeidsdagen, som ikke bidrar til at man får en times «sukkerboost», for deretter at blodsukkeret faller raskt og oppmerksomheten likeså.
 
Spis derfor en sunn frokost, ta gjerne omega 3 pillene dine, og pakk med deg nøtter, frukt, og grovt brød. 
 
Til å drikke, bør du planlegge med vann, samt kanskje en kanne kaffe eller te. Stipendiat Siri Marte Hollekim-Strand har ikke tro på sportsdrikker for stillesittende aktiviteter som eksamen, men den tradisjonelle eksamensbrusen kan være vanskelig å unnvære for mange. Pass bare på at du ikke propper deg med kun sukker, hvor blodsukkeret ditt får et kraftig fall etter kort tid.  
 

LES OGSÅ: Effektive «hjerneboosterne» til eksamensdagen

 

Kjekt å ha

Avhengig av hvor distraherbar du er, kan det være en god ide å ta med deg ørepropper på eksamen. Du kan være uheldig å havne ved siden av en "høypuster" eller andre med knitrende godteripapir, og det kan være godt å kunne unne seg litt stilhet.  
 
Ta med deg en klokke. Det henger sikkert en i lokalet, men ikke nødvendigvis innen ditt synsfelt, og du har ikke lov til å ha mobiltelefonen ved bordet. 
 
 

Tillatte hjelpemidler

Du kan ha med deg opp til to ordbøker, som oversetter fra ett språk til et annet, nynorsk-bokmål, eller en rettskrivningsordbok. Disse må leveres inn på skolen tre virkedager før eksamen for godkjenning, og du må møte opp ekstra tidlig for å få den tilbake. Det er selvsagt ikke tillatt med notater i ordbøkene. 
 
En del "tekniske" fag, som juss, fysikk og kjemi, har lister over tillatte fag- eller oppslagsbøker man kan ha med. Ta med disse. 
 
På eksamener i matematiske, medisinske, økonomiske, eller statistiske fag, skal man gjerne ha med kalkulator. Det er visse som er godkjent. Undersøk dette på ditt lærested. 
 
PC er normalt ikke tillatt ved skoleeksamener. Det finnes unntak når det trengs spesiell tilrettelegging på grunn av håndskade eller dysleksi, men ellers må du nok la den stå hjemme.