(StudentTorget.no):
Den store dagen er der. Men selv om du har lest og pugget deg både grønn og blå i dagene før eksamen, er det fremdeles noen faktorer som kan hindre deg i å oppnå et toppresultat. Nettstedet About.com har derfor laget en liste med ting du ikke bør gjøre på selve eksamensdagen. 
 

LES OGSÅ: Hvordan forberede seg til muntlig eksamen

1. Stå opp 30 minutter før eksamen starter 

Vær alltid ute i god tid. Husk at det kan ta tid å finne frem til lokalet og finne riktig rom. Kanskje skaper morgenrushet forsinkelser i kollektivtrafikken? Starter eksamen klokken ni, bør du være i lokalet minst 30-45 minutter før. Da unngår du ubehaget ved å ha alles øyne rettet mot deg idet du stormer heseblesende inn i rommet klokken 08:59.

 

2. Gå i ukomfortable klær 

Selv om du helst vil se bra ut til enhver tid, er ikke nødvendigvis eksamensdagen det perfekte tidspunkt for å prøve ut dine nyeste skinny jeans for første gang. Ubehaget ved for trange klær vil bare ta fokuset vekk fra det du egentlig skal gjøre. Ta også høyde for at det kan være kaldt i rommet der prøven skal avholdes. Sleng derfor gjerne en ekstra genser i veska i tilfelle du skulle bli småkald. 
 

LES OGSÅ: Alt om studieteknikk

 

3. Gå i for komfortable klær 

Å ha på seg for komfortable klær er heller ikke helt optimalt i en prøvesituasjon. Går du i jogge- eller pysjbuksa du vanligvis bruker når du skal slappe av på sofaen hjemme, vil du fort kjenne trøttleiken komme sigende på grunn av assosiasjonene som fremkalles av disse klærne. Søvnig student = dårlig eksamensresultat. 


4. Droppe frokosten 

«Uten mat og drikke duger helten ikke», sies det. Uten frokost blir det, med andre ord, vanskelig å prestere på topp på eksamen. Kostholdsekspert Constance Brown-Riggs har uttalt at personer som spiser forkost er mer produktive på jobben, har bedre problemsløsingsevner og økt evne til å tenke klart. Ikke så dumme egenskaper når du ønsker å gjøre det bra på eksamen! 

 

LES OGSÅ: Dette gjør du for å snu en dårlig studiedag 

 

5. Spise junkfood til frokost 

Red Bull og en pose potetgull til frokost er kanskje en fristende løsning på dager med dårlig tid. Dette er imidlertid langt fra den hjerneføden du trenger før en eksamen. Har du eksamensnerver kan en for stor dose koffein faktisk bidra til å forsterke nervene dine. Dersom du trenger koffein for å dra deg opp av sengen om morgenen bør du holde deg til en liten kopp kaffe eller te. Og istedenfor de fete chipsene er du bedre tjent med å velge mat som øker hjernekapasiteten din, for eksempel egg eller blåbær. 

 

6. Glemme å skru av mobiltelefonen 

Ikke glem at mobiltelefonen alltid skal være av under eksamen! Å sette den på lydløs er ikke nok. Tenk for eksempel hvor flaut det vil være om stillheten i lokalet brytes av at mobilen din ringer eller vibrerer i veska. Tas du i å fikle med mobilen kan eksamensvakten dessuten vise deg ut av lokalet og besvarelsen din blir underkjent. 

 

LES OGSÅ: Dette bør du spise til eksamen  
 

7. Entre eksamenslokalet etter å ha pugget hele natten 

Ikke gjør tabben med å sitte oppe og pugge istedenfor for å sove natten før en eksamen. Ifølge psykolog og søvnekspert David F. Dinges fører søvnmangel blant annet til svekket hukommelse. Hjernen trenger hvile dersom den skal fungere optimalt. 
 

8. Bekymre seg syk 

Eksamensangst er ingen spøk. Den kan ødelegge selvtilliten din og hindre deg i å prestere på topp. Forsøk å glemme at du skal ha en viktig prøve, og husk at livet går videre selv om du skulle få en dårlig karakter. Overdreven bekymring vil bare gjøre situasjonen verre.

Dersom du sliter med et veldig kraftig tilfelle av eksamensangst bør du ta kontakt med en psykolog tilknyttet studentsamskipnaden på studiestedet ditt. Da kan du få hjelp til å takle angsten uten at det koster deg en eneste krone.

 

LES OGSÅ: Slik takler du eksamensangsten