(StudentTorget.no):

Det er et par uker igjen til eksamen og du oppdager at du slett ikke har lest så mye som du burde tidligere i semesteret. Det eneste som gjelder da er å ta et skikkelig skippertak. Ikke la panikken ta overhånd. Børst støvet av bøkene, følg ekspertenes råd og kom i gang!               
 
 

Vær målrettet 

Skippertaksmetoden er ikke å anbefale, men har man først havnet i en slik uheldig situasjon, er det ikke annet å gjøre enn å bite tennene sammen og gjøre en ordentlig innsats i eksamensinnspurten. 
 
- Det er viktig å tenke at du ikke kan lese alt fra perm til perm, sier Ingunn Nilsen, som er koordinator i Studieverkstedet ved Høgskolen i Oslo og Akershus. 
 
Har du kun to uker igjen til eksamen og store mengder pensum som skal gjennomgås råder Nilsen deg til å gjøre som følger: 
 

GIR RÅD TIL STUDENTER: Ingunn Nilsen, koordinator i Studieverkstedet ved HiOA.

Finn kunnskapshullene: Du rekker ikke å lese hele pensum, så det gjelder å plukke ut det viktigste. Få oversikt over hva du har og ikke har lest. Se på emne- eller fagplanene dine, de gir en pekepinn på hva du bør fokusere på. Er det temaer her som du ikke kan noe særlig om, bør du lese deg opp på disse først. Se også på gamle notater, forelesningsnotater, understrekinger i bøker, og PowerPoints fra tidligere forelesninger. Er det temaer som virker ukjente bør du lese mer om disse. Gamle eksamensoppgaver kan også gi en pekepinn på viktige temaer og hvor detaljert du må kunne stoffet. 
 
 
Lag en plan: Hva må du lese før eksamen og når skal du lese det? Lag en tidsplan der du setter deg små mål som du kan huke av etter hvert, for eksempel når du er ferdig med et kapittel. De siste par dagene før eksamen bør settes av til repetering.   
 
 
Nytt pensum: Du har ikke tid til å lese bøker fra perm til perm, så du må være målrettet. Har du en bok eller en artikkel du ikke har lest i før bør du bla i den, se på innholdsfortegnelser, overskrifter, illustrasjoner og eksempler for å finne ut hva som er viktigst. Det kan også være lurt å lese sammendragene i slutten av kapitlene. Har du virkelig dårlig tid kan du lese første og siste avsnitt i hvert kapittel. Skumles etter nøkkelord, begrepsdefinisjoner, fagtermer og teorier. Når du kommer til stoff som er ekstra viktig bør du senke lesehastigheten og gjerne ta notater. 
 
 
Tenk over hva du leser: Stopp opp underveis og still deg selv spørsmål som ”forstår jeg dette?”, ”hva handlet det egentlig om?” og ”hvorfor skriver forfatteren om dette?”. 
 
 
Skriv korte resymeer: Enten du går igjennom gamle notater eller nytt stoff er det lurt å skrive korte sammendrag av det du har lest. Da får du øvd deg på å forklare begrepene med egne ord, og det er også lettere å huske ting du har skrevet ned. 
 
 
Finn en studieteknikk som passer for deg: Du kan for eksempel bruke tankekart, streke under i bøkene og bruke fargekoder for å skille stoffet fra hverandre, eller bruke flashcards. Gjør det som fungerer for deg. 
 
 
Prat med andre: Når du sitter og leser alene husker du en del av det du har lest, men du husker enda mer hvis du samarbeider med andre. Et godt råd er å danne en kollokviegruppe med likesinnede studiekamerater, der dere kan diskutere faget og uveksle notater. 
 
 
Gå på forelesning:
 
Selv om det kan være fristende, er det dumt å droppe siste forelesning før eksamen. Da tar foreleser gjerne opp noen av de vesentligste temaene i faget. 
 

LES OGSÅ: Slik bruker du det siste døgnet før eksamen

 

Slik opprettholder du konsentrasjonen

 
Når mye pensum skal gjennomgås på kort tid er det viktig at konsentrasjonen er på topp. 
 
- Du må ta jevnlige pauser. Noen kan synes det er unødvendig, men kroppen trenger sitt, understreker Nilsen.  
 
Dette bør du gjøre for å holde koken helt frem til eksamen: 
 
 
Ta pauser: For å kunne opprettholde konsentrasjonen gjennom en hel dag trenger kroppen hvile innimellom. Nilsens råd er å ta en pause på 10-15 minutter hver time. Da bør du strekke på bena og gå ut og få litt frisk luft og naturlig lys. Etter en stund bør du også ta en lengre pause. Pleier du å trene, er det lurt å fortsette med dette selv i den travle eksamensoppkjøringen. 
 
 
Spis sunt: Det er viktig å ha et sunt og variert kosthold også i eksamensoppkjøringen. Ikke spis for mye søtt og salt, og unngå store mengder energidrikker og kaffe. Disse stjeler bare energi. Er du trøtt kan du heller spise litt frukt eller gå en tur ut for å trekke frisk luft. 
 
 
Forandring fryder: Skal du lese til eksamen i flere fag kan det være lurt å skifte fokus fra ett fag til et annet to-tre ganger i løpet av dagen. Slik får hodet følelsen av å begynne på noe nytt og du blir mer skjerpet og våken, mener Nilsen. 
 

SE VIDEO: Slik bruker de siste dagene før eksamen

 

Unngå stress

 
Ann Marit Longva, kursleder i stressmestring og rådgiver i SiT Råd hos Studentsamskipnaden i Trondheim, understreker at det er helt normalt og ufarlig å bli stresset i eksamensoppkjøringen. 
 
- Eksamensstress er ikke farlig. Mange kan oppleve å bli enda mer stresset fordi de er stresset og nesten bli litt redd, men kroppen er i stand til å takle kortvarig stress veldig bra, sier hun. 
 
Noen av de vanligste tegnene på stress er at man sover dårligere, har vanskeligere for å konsentrere seg, at man glemmer å spise og får litt kortere lunte enn vanlig. 
 
Kjenner du stresset bygge seg opp i eksamensoppkjøringen, anbefaler Longva deg å gjøre dette: 
 
 
Få et avbrekk: Stress påvirker konsentrasjonsevnen. Hvis hjernen skal fungere optimalt og opprettholde et godt fokus, slik at du kan tilegne deg kunnskap selv når du er stresset, er det viktig å ta små pauser. Da får du ladet batteriene. Det er også viktig å spise godt i pausene slik at du opprettholder energien gjennom hele dagen. 
 
 
Husk å puste: Pusten er en effektiv regulator av følelser. Å fokusere på pusten kan derfor være en effektiv måte å roe seg ned på når man kjenner stresset bygge seg opp. Pust med magen. Holder stresset på å ta helt overhånd, for eksempel rett før du skal inn i eksamenslokalet, kan du bruke pusteøvelsen der du trekker luften sakte inn gjennom nesen, fyller lungene helt og holder pusten i noen sekunder, før du slipper luften ut gjennom munnen. Gjør dette to ganger. Da vil du roe deg ned.  
 
 
Tenk positive tanker: Stress bringer ofte med seg negative tanker som at ”jeg er en dårlig student” og ”alle andre gjør det mye bedre enn meg”. Bli kvitt disse tankene! Fokuser heller på konstruktive handlinger og tenk positive tanker som ”dette går bra” og ”jeg gjør mitt beste og det er godt nok”. 
 
Gjør en ting av gangen: Når du skal tilegne deg ny og vanskelig informasjon klarer du kun å konsentrere deg om en ting, opplyser Longva. Fokuser derfor på ett fag av gangen.  
 

LES OGSÅ: Tipsene som hjelper deg gjennom «all nighteren»

 

Siste døgnet før eksamen 

 
Hva er så den optimale oppladningen de siste 24 timene før eksamen? 
 
- Ikke begynn å lese på noe nytt, sier Nilsen i Skriveverkstedet ved HiOA. 
 
Døgnet før alvoret braker løs bør du gjøre følgende: 
 
 
Repeter: Den siste dagen før eksamen bør kun brukes til repetering. Ikke finn frem ny litteratur, se heller på notater, flashcards, tankekart eller resymeer du har laget mens du har lest. 
 
 
Unngå ting som stresser deg: Har du noen korte notater du ønsker å se på rett før eksamensstart er det greit. Blir du imidlertid bare stresset av å lese før du går inn i eksamenslokalet er det best å legge bøkene igjen hjemme. 
 
 
Ta med næringsrik mat: For å holde energinivået og konsentrasjonen oppe gjennom hele eksamen bør du unngå inntak av for mye sukkerholdig mat og drikke. Det er lov å ha med en sjokolade, men ta også med litt nøtter, frukt og grønt som du kan knaske på i pausene. 
 

LES OGSÅ: Ti tips til gode eksamensforberedelser