(StudentTorget.no):

Norske universiteter og høyskoler har oppdaget potensialet i bloggverdenen, og har nå startet å rekruttere studentbloggere for å skrive positivt om skolen.

Noen av skolene som aktivt bruker studentbloggere i markedsføringen er Handelshøyskolen BI, Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Oslo, Westerdals School of Communication, Markedshøyskolen, Norges kreative fagskole og Norges Handelshøyskole.
 
 

Betaler for bloggomtale

 
Veronica Solheim går andre året på Westerdals School of Communication, og er en av bloggerne som har inngått samarbeid med skolen hun går på. 
 
– Før sommeren skrev jeg noen innlegg på bloggen der jeg fikk betalt av Westerdals. Det var mange av leserne på bloggen som lurte på hvordan det var å studere på skolen, sier Solheim til Universitas. 
 
Hun forteller dette var en vinn-vinn situasjon, fordi hun hadde mange lesere som var interesserte i skolen hennes. Siden hun ikke hadde noe negativt å si om skolen, var det å få betaling for å skrive blogginnlegg helt uproblematisk.
 
HiOA har nylig utlyst blogger-stillinger hvor de tilbyr 144 kroner i timen. Disse prisene tilsvarer betalingen fra Norges kreative fagskole, men på Markedshøyskolen får de 250 kr per innlegg.
 
Solheim har ikke lov til å gå ut med hvor mye hun fikk fra Westerdals, men avslører at det er en del mer enn de andre. 
 
Informasjonskonsulent Rannveig Revhaug ved Westerdals synes det er positivt at de har flinke og engasjerte studenter som blogger og skriver positive ting om skolen. Hun hevder at betaling av bloggere ikke er en del av deres markedsbudsjett, skriver Universitas.
 

LES OGSÅ: Slik blir du en app-utvikler

 

Mister troverdighet

 
Førsteamanuensis Anders Fagerjord ved institutt for medievitenskap ved Universitetet i Oslo, er skeptisk til at utdanningsinstitusjonene hyrer inn private bloggere til å reklamere for seg. 
 
– Når man blander blogginnlegg som forteller om helgefylla og dagens outfit med innlegg som inneholder positiv omtale om skolen, svekker det både bloggernes og skolenes troverdighet, så det synes jeg både bloggerne og skolene bør holde seg for gode til, sier han. 
 
Han mener derimot at det kan være lurt å ha studenter som blogger gjennom skolens offisielle nettsider, men at det er viktig å skille mellom disse og dem som skriver innlegg på bestilling. 
 
– Jeg synes universiteter og høyskoler i hvert fall bør være opptatt av forskjellen mellom å ha en blogg av og for studenter, og å blande redaksjonell omtale med reklame, sier han til Universitas.