KEBABTEST: Bildet er fra Nesrin Kebab i Torggata

Kødder ikke med kebab

Kebab har sakte, men sikkert blitt en av våre nasjonalretter. Nettstedet kebabnett.no, går grundig til verks når de guider oss gjennom kebabjungelen.

Kebabologisk institutt kaller de seg, gjengen som står bak nettstedet kebabnett.no. Instituttet har, i følge sine egne sider, som mål "å heve den statusen kebab har i dag og gi deg rettledning i valget av kebabkjøkken, samt informere om kebab som matrett."

Ikke som annen fastfood
Jusstudent og Kebabolog Bjørn Urtegård forteller til StudentTorget hvorfor Kebabnett startet opp for et års tid siden.

- Kebab er ikke som annen fastfood. Foruten den eksotiske og vanedannende smaken, er variasjonen fra kebabkjøkken til kebabkjøkken større enn hos for eksempel hamburger og pizza-steder. Dette gjør det interessant å oppsøke nye kebabkjøkken, og hver gang få nye gastronomiske opplevelser.

Kebabnett.no har for tiden 150 unike brukere om dagen, men sikter høyere i tiden fremover.

- Vi har som mål å nå 500 unike brukere hver dag. En tilsvarende side i Sverige har 1000 brukere hver dag, så potensialet er der, sier Urtegård.

Søker reportere
Kebabentusiast Urtegård ønsker reportasjer fra hele landet hjertelig velkommen, da ingen områder er totalt dekket.

- Vi ønsker flere reportere i Osloregionen, og håper samtidig på at flere fra utkanten kan bidra. Det går for eksempel rykter om en reinsdyrkebab i Kautokeino, som vi er spesielt sugne på en reportasje fra, sier han.

Alle som vil kan bli utegående kebabreporter, og alt du trenger å gjøre er å sende inn bilder og vurdering av ditt stamsted til kebabnett.no. Les mer om hvordan du kan gjøre det her.

- Sidene skal være resultatet av et felles løft blant hele landets kebabjunkier. Dersom flere bidrar kan resultatet bli storslagent. Målet vårt er å bli en møteplass for kebabentusiaster, og en informasjonsbase for nybegynnere, avslutter Bjørn Urtegård.

Les også StudentTorgets kebabguider for Oslo og Trondheim.

Av Michael Jones