(StudentTorget.no):

Lå du litt på latsiden med studiene forrige semester? Slet du med motivasjon, dårlig studieteknikk, eller stolte du rett og slett litt for mye på at skippertaket skulle holde?

Et nytt år ligger foran oss, og med det et nytt semester og nye muligheter til å snu dårlige trender. Nye muligheter til å ta fatt på studiene med ny iver og ny giv - og kanskje en ny studieteknikk?

Heidi (23) studerer juss på fjerde året ved Universitetet i Bergen. Hun forteller om fire års studier hvor hun ofte har slitt med motivasjon og dårlige lesevaner.

Nå har hun funnet et system som fungerer. Til tross for dette slet hun også med motivasjonen forrige semester, særlig da juleferien nærmet seg og arbeidet med eksamener og oppgaver var på høygir.

- Da jeg fikk julekalender av mamma i posten fikk jeg skikkelig hjemlengsel og hadde bare lyst til å pakke bagen og sette meg på toget med en gang, forteller hun.

 

Gleder seg til spesialisering

«Tiril» (21), som ønsker å være anonym i denne artikkelen, studerer markedsføring på første året på BI i Oslo . Hun forteller at følelsen av å ha for mye å lese og for liten tid krevde sitt av motivasjonen i høstsemestret.  Overgangen fra videregående til universitetet føltes som krevende i at alt er blitt mer seriøst enn det var før.  ¨

- Læreren går gjennom for mye, så man får ikke tid, og dårlige resultater etter en slitsom eksamenstid, sier hun og det gjør at hun ikke klarer å svare på hva som motiverer henne for neste semester fordi hun er så lei av både eksamener og skole.

Selv om motivasjonen ikke har vært på topp gleder «Tiril» seg etterhvert til mer spesialisering i fagene og håper at det skal dra i gang iveren hennes i det nye semesteret.

- Etter hvert - på andre og tredje året spesialiserer du deg innen din linje. Da tror jeg det blir mye mer interessant - og jeg gleder meg til fagene er mer praktiske og ikke bare teoretiske, legger hun til.

 

LES OGSÅ: Ta kontroll over studiene

 

Undervurderer arbeidsmengden

Høyskolelektor ved BI i Oslo, Siv Staubo, påpeker at hun ser et generelt mønster i de som faller bakpå med studier og motivasjon.

- De begynner å lese for sent. Kommer innom forelesningene nå og da og får ikke kontinuitet i arbeidet, sier hun.

«Tiril» forteller at hun sluttet å gå i forelesninger etter hvert.

- Jeg fikk ikke med meg hva lærerne sa, de gikk gjennom stoffet alt for fort. I stedet tenkte jeg at jeg skulle lese på egenhånd, men jeg ble flink til å utsette det også. Det endte med et skikkelig skippertak til eksamen og selvsagt dårlige resultater.

Staubo møter studenter som sliter med motivasjonen daglig og sier at det største problemet nok er at de undervurderer arbeidsmengden, kommer for sent i gang og derfor sliter med å henge med.

- Det blir mindre morsomt å lære hvis man hele tiden henger etter. For de fleste er det viktig å gå i alle forelesninger og gå gjennom det som ble undervist etterpå - da sparer man masse tid. Og så blir det også morsommere å gå i neste forelesning, sier hun videre.

 

Tok praktiske grep

Heidi som slet mye med motivasjon og lesing de første årene på studiene, forteller at hun selv har måttet ta praktiske grep i forhold til studieteknikk for å få mest mulig ut av lesingen og holde takten med racet.
Det er jo en kjent sak at det er mye å lese på jussen og de første årene på universitetet konsentrerte jeg meg om å komme meg raskest mulig gjennom pensum, noe som gjorde at jeg egentlig ikke fikk med meg noe særlig av det jeg leste, sier hun. Og legger til:

- Da jeg senere skulle bruke det jeg hadde lest til å løse problemstillinger, merket jeg hvor lite faglig lønnsomt det er å bare sitte med boken og lese.

23-åringen forteller at hun på sin side etter hvert har begynt med et system hvor hun bruker markeringstusjer i ulike farger for lettere å kunne gå tilbake til ulike fag innenfor studiene på en mer effektiv måte mens hun leser.

 

«Det er mye mer tilfredsstillende å nå et mindre mål og så belønne seg selv, fremfor  å ha for høye ambisjoner og urealistiske mål som bare gir deg dårlig samvittighet.»

 

 

- Mange måter å studere på

Selv om det tok mye lenger tid å lese på denne måten, gjorde fargesystemet meg en tjeneste når jeg senere skulle gå tilbake for å finne ut for eksempel hvordan en konkret paragraf skulle tolkes, legger hun til.

I tillegg forteller hun at samarbeid med medstudenter i kollokviegrupper der de retter hverandres oppgaver er svært nyttig.

Jus-studenten nevner også andre tips til studenter som sliter med dårlig studieteknikk.

- Det finnes utallige måter å studere på. Alt fra å snakke til seg selv, skrive tankekart, idémyldring på en diger tavle, høre på forelesninger på båndopptak mens man går på tur i skogen, diskutere med venner og medstudenter, tegne det du ser for deg i hodet mens du leser, sette deg på en ny leseplass for å få miljøforandring eller skriv notatene dine som en søt historie. Du kan også forklare noen utenfor studiet ditt hva du har lært. Klarer du å forklare det til noen andre, har du skjønt det selv, tipser hun.

Staubo påpeker at man også burde bruke foreleser aktivt når man står fast i studiene. Ofte er skillet mellom studenter som klarer å følge opp studiene og de som henger etter at studentene som henger med tar foreleseren i bruk og stiller spørsmål når de står fast eller lurer på noe.

- I forhold til motivasjon er det lurt å sette seg hovedmål å jobbe mot, men også daglige mål som er mulig å gjennomføre. Se hvor mange timer om dagen du kan bruke på studiet - bruk de godt og ta fri etterpå, er Staubos råd. 

 

Fokusere på det som er gøy med studiet

Ved å lære av tidligere feil har Heidi tatt praktiske grep når det kommer til studieteknikk, men hun har også gjort seg tanker om hvordan hun skal motivere seg for atter mer lesing i dette semestret. Jus-studenten understreker i likhet med Staubo at det er lurt å gi seg selv mindre delmål.

- Det er mye mer tilfredsstillende å nå et mindre mål og så belønne seg selv, fremfor  å ha for høye ambisjoner og urealistiske mål som bare gir deg dårlig samvittighet.

Men viktigst av alt tror hun det er å huske på at alle studier har kjedelige og vanskelige emner ved seg, og at det er lurt å fokusere på det man synes er gøy med studiet sitt, og ikke drepe motivasjonen ved bare å tenke på det kjedelige.

- Man bør prøve å tenke at vi i Norge faktisk er veldig heldige som har de mulighetene vi har. Med det i tankene så vel som ferske markeringstusjer i skoleveska er hun klar for å møte semesteret med en ny giv og motivasjon. Det kan du også gjøre!