(StudentTorget.no):
 
Det er ikke nødvendigvis en egenskap som er medfødt, man kan faktisk lære seg å tenke kreativt.
 
I en artikkel på karrierenettstedet Inc.com har Samuel Bacharach, professor og direktør ved Cornell's Institute of Workplace Studies, skrevet om hvordan man kan lære kreativ tenkning ved å adaptere komikeres kreative prosess.
 
Her er råd fra fem av de mest kreative komikerne i vår tid:
 
 

1. John Cleese: Lek, ikke jobb

 
Cleese sin teori er enkel:
 
- Kreativitet er ikke et talent, det er en måte å jobbe på.
 
Selv om han innrømmer at det å være kreativ er en vanskelig kunst, hevder han (med vitenskapelig dokumentasjon) at kreativitet på ingen måte er relatert til IQ.
 
Med støtte fra blant annet forskeren Donald MacKinnon konkluderer Cleese med at kreative mennesker er de som leker i jobben. Lek stimulerer kreative tenkemåter, fordi lek ikke har noen reell hensikt eller et overordnet mål. Uten mål elimineres stress, og kreativiteten kan løpe løpsk.
 
Cleese trekker frem filmregissøren Alfred Hitchcocks som et eksempel. Når deadlinen til et manuskript begynte å nærme seg, tok han ofte en pause i skrivingen for å fortelle en fullstendig irrelevant historie til frustrasjon for de andre manusforfatterne. Hitchcock hadde ikke troen på at stress ville motivere manusforfatterne sine, så han brukte historiene til å flytte fokus fra den overhengende tidsfristen, og mente dette fikk dem til å tenke kreativt.
 
 
Lærdom: La de som jobber for deg leke. Ikke la dem bli overlesset av rutinemessige og dagligdagse oppgaver. La dem bruke lekenheten og nysgjerrigheten sin i jobben.
 

LES OGSÅ: Kan alle ha en kreativ jobb?

 

2. Ricky Gervais: Skap noe; hva som helst

 
I et intervju med Esquire uttalte den britiske komikeren Ricky Gervais følgende:
 
- Du bør bringe noe inn i verden som ikke var i verden fra før. Det spiller ingen rolle hva det er. Det spiller ingen rolle om det er en tabell eller en film eller hagearbeid - alle bør skape noe. Du bør gjøre noe, for deretter å lene deg tilbake og si: "Jeg gjorde det der." 
 
Poenget hans er at kreativitet ikke koker ned til geniale verk. Det handler om å gjøre noe, hva som helst, med dine egne to hender. Ingenting er mer effektivt for å skape en følelse av stolthet. Stolthet inspirerer til å gyve løs på neste oppgave med et kreativt og motivert sinn.
 
 
Lærdom: Det hjelper ikke å være redd for å mislykkes eller å være redd for å se tilbake på arbeidet man har gjort. Følelsen av å ha skapt noe vil øke selvfølelsen og stimulere fantasien din.
 
 
 
 

3. Louis CK: Kvitt deg med de gamle ideene

 
Louis CK fortalte i en hyllest til komikeren George Carlin at hans egen kreativitet er inspirert av komikerlegendens arbeidsvaner.
 
Carlin lagde en ny time med materiale hvert eneste år, og kastet alle vitsene når han skulle lage noe nytt. Dette imponerte den unge Louis CK, som ikke skjønte hvordan noen kunne kaste ut vitser som han hadde jobbet så hardt med å skape.
 
Men Louis CK skjønte at han ikke burde stille spørsmålstegn ved Carlins metoder. Han var blakk, vitsene hans fikk ingen til å le, og karrieren var i ferd med å rive familien fra hverandre. Louis CK besluttet å kaste alt materialet sitt og starte på nytt. Og det fungerte. Louis CK begynte å fortelle dypere, mer interessante vitser som var er relatert til hans eget liv. Publikum elsket det og ville ha mer.
 
 
Lærdom: Kreativitet kan bli sluppet løs ved å kaste ut alle de gamle, trygge ideene. Forny den gamle rutinen med "ferskt materiale", og se om ikke det inspirerer til ny kreativitet.
 
Ikke hvil på laurbærene. Prøv å fornye ideene dine, uansett hvor kreative og nytenkende de kan ha vært en gang i tiden. Søk etter bedre svar, innfallsvinkler, og løsninger - selv om det ikke er en umiddelbar nødvendighet.
 

LES OGSÅ: Vi vil være mer kreative på jobben

 

4. Jerry Seinfeld: Tenk på Pop-Tarts i to år

 
Seinfeld innrømmer at han kan bruke opp til to år på å skrive en vits.
 
- Det er det folk vil ha meg til å gjøre, forklarer han.
 
Det han mener er at publikum gjerne ser at han «kaster bort» to år på å skrive en vits, så lenge den blir bra. 
 
I et intervju med The New York Times forklarer Seinfeld hvordan han skriver vitser. Han begynner ganske enkelt med å tenke på noe morsomt, og tar det videre derfra. For eksempel fant han en gang ut at ordet «Pop-Tarts» var morsomt. Derfra begynte han å skrive materiale om hvordan det søte frokost-produktet satte sitt varige preg på de tidlige skoleårene hans.
 
Ut fra dette enkle utgangspunktet skapte han en klassisk Seinfeld-vits som ble en velkjent del av stand-up materialet i et av hans mest suksessfulle show, og vitsen er en mye brukt kulturell referanse – både bland komikere, i populærkulturen og blant fansen.
 
 
Lærdom: Ikke vær redd for det trivielle. Kreativiteten begynner ikke nødvendigvis med en strålende idé, men ut fra en enkel observasjon. Prøv å observere og utforske det som tilsynelatende kan virke som ubetydelige detaljer. Og husk at dette kan være en lang prosess.
 
 

5. Woody Allen: Spar på de gode idéene

 
I dokumentaren «American Masters: Woody Allen», får man et innblikk i Woody Allens rotete og bekymringsløse kreative prosess. Hvert år går han igjennom en skuff fylt med tilfeldige notater og leser hva han har skrevet i løpet av det siste året. Når han finner en idé han liker, skriver han et manus rundt det, finpusser det, for så å legge det bort frem til innspillingen begynner.
 
Woody Allen er en stor forkjemper for ikke å overarbeide materialet sitt. Selv om han tillater skuespillere å improvisere rundt manuset, mener han at det blir tilgjort og tørt hvis han jobber for mye med det selv.
 
Lærdom: Ikke tenk en ide i hjel. Hvis det ikke klikker med en gang, er det bedre å spare ideen til senere, hvor man kan se den i nytt lys og med ny iver.
 

LES OGSÅ: 12 metoder for økt kreativitet