(StudentTorget.no):
 
Har du noen gang lurt på hva du bør gjøre etter en forelesning for å huske det som blir gjennomgått lengst mulig?
 
I en serie artikler på StudentTorget.no svarer forfatteren av bestselgerboken Superstudent, Olav Schewe, leserne på spørsmål knyttet til hvordan man kan lære mer effektivt og få bedre karakterer.
 
 

En matematikk-student spør:

– Jeg studerer matematikk og føler jeg skjønner det som blir gjennomgått på forelesninger, men husker pensum (bevis/definisjoner/osv.) svært dårlig etterpå. Hvordan bør jeg, som kanskje trenger litt ekstra tid for å huske sånt, ta tak i dette problemet helt konkret? Lese over notatene etter forelesning? Renskrive dem? (Aner ikke hvordan dette kan gjøres.)
 
 
Svar fra Olav Schewe:

Ekspert på studieteknikk

Olav Schewe har skrevet boka «Superstudent – lær mer effektivt, få bedre karakterer» og holdt en rekke kurs og foredrag i å lære smartere. Han er utdannet fra University of Oxford i Storbritannia, NHH i Bergen og UC Berkeley i USA.

FOTO: Ruben Kvamme

Det er helt normalt å ikke huske alt som blir gjennomgått på forelesningene. Samme dag vil en naturlignok huske en del, men allerede etter en uke kan så mye som 70 prosent være glemt. Hvor lenge vi husker noe avhenger av hvor godt vi lærte det til å begynne med. Nøkkelordet her er aktiv læring – jo mer aktive eller involvert vi er, jo bedre lærer vi det. Dessverre er det å sitte i forelesninger en veldig passiv læremåte. Vi forstår kanskje alt som blir sagt, men læringen blir ofte overfladisk – og da glemmer vi lettere.
 
Når forelesningen er ferdig kan det derfor være lurt å bruke aktive læreformer til å gå igjennom pensumet. Siden det å lese ikke er særlig aktivt, er det lurt å gjøre andre ting enn å bare lese over notatene sine. Det å renskrive notatene sine er et alternativ. Dersom du skal ha utbytte av det er det viktig at du ikke bare skriver av «en penere versjon» av notatene dine, men faktisk strukturerer det, kutter bort litt, legger til litt osv.
 
Noe som er hakket mer «aktivt» er å jobbe med oppgaver der du bruker det som er gjennomgått. Det aller beste du kan gjøre er imidlertid å finne noen du kan diskutere forelesningen med. Gå sammen med en annen og gå igjennom det som ble presentert på forelesning sammen. Det er en av de mest aktive formene for læring, forståelsen for pensum vil bli bedre og du vil huske mer enn om du bare hadde lest over notatene dine.
 
 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet