I dag er kreativitet en svært ettertraktet egenskap, både på det personlige plan og i arbeidslivet. Men hva er egentlig kreativitet, og kan det læres?

Folk har mange ulike oppfatninger av hva kreativitet er, men en vanlig tanke er at det i hvert fall er en egenskap man enten har eller ikke har. Enten er du flink til å male, skrive dikt og finne opp hjulet på nytt, eller så er du det ikke. Eller?

20 år gamle Angela Rosita Chatharina Schrøder studerer for tiden grafisk design ved Norges Kreative Fagskole (NKF) i Bergen, hvis motto er at «kreativitet kan læres». Hun er usikker på om det går an å bare bli kreativ.

- Jeg tror ikke man kan lære seg i bli kreativ, men at man kan lære seg metoder for å tenke mer kreativt. Det viktige er å ikke bli sittende fast og gjøre det samme hele tiden, men prøve ut nye ting og hele tiden finne nye inspirasjonskilder, uansett om det er å bla i et magasin eller drive med ekstremsport, sier Schrøder.

Hun forteller at hun alltid har visst at hun ville jobbe med et kreativt yrke, men at skolen har lært henne at det finnes mange typer kreativitet.

- Alt fra det å lage typografi til å brette papir for å lage en 3D-effekt med lys har hjulpet meg med å gjøre idéutviklingen lettere. Å komme på gode ideer er fortsatt vanskelig, men jeg har lært hvordan jeg kan bruke forskjellige verktøy for å være mer kreativ.

 

 

Kreativitet i vinden

 

- For meg handler kreativitet om oppfinnsomhet. Det er en evne til ikke bare å skape noe nytt, men også til å tilpasse seg. Det kan manifestere seg som en handling, et fysisk produkt, eller rett og slett bare en tanke.

Som Schrøder tror heller ikke student Arild Wanvik Tvergrov (24) at kreativitet i seg selv kan læres, men at det heller er snakk om hvordan man utnytter det som ligger latent i oss.

- Jeg tror at alle har et «kreativt potensial» i seg, men i ulik grad. Jeg tror dessverre at det er slik at noen er mer kreative enn andre.

Tvergrov jobber for øyeblikket som webutvikler- og designer ved Universitetet i Oslo (UiO), samtidig som han tar en bachelor i IT med fordypning i programmering ved Norges Informasjonsteknologiske høgskole (NITH). Han tror det er viktig å være kreativ også i den bransjen han representerer.

- Kreativitet er helt klart i vinden for tiden. Innen IT-bransjen har det blitt et voldsomt press om å være først ute, eksempelvis Facebook og Twitter. Og skal man være først ute, må man komme på ideen først, og da er det kreativitet som skiller klinten fra hveten. Google ansetter jo basert på evne og ikke erfaring. Uten tvil sikter de her oftest til kreativitet.

Han tror det er forskjellige grunner til at kreativitet blir ansett som en positiv egenskap i jobbjakten.

- Er du først ute med et produkt, har du allerede et enormt forsprang foran dine konkurrenter. Sett i lys av dette er det kanskje ikke så rart at kreative mennesker er en ettertraktet vare i arbeidslivet, sier han.

 

 Slik blir du mer kreativ

1. Skriv dagbok.

2. Skaff deg input. Ved å gi hjernen nye impulser hver dag, ”trigger” du hukommelsen og sammen med stadig ny input vil du noen ganger få ideer og nytt syn på omgivelsene.

3. Skriv ned dagen din. I tillegg til morgendagboken, skriv ned tanker, ideer og observasjoner som oppstår i løpet av dagen.

4. Lær en ny kreativ teknikk hver dag. Sjekk ut noen kreative teknikker her.

5. Slapp av! Det er viktig å ta seg tid til å slappe av og la underbevisstheten surre og gå. Å få en idé mens du dusjer eller kjører bil er kanskje en klisjé, men det skjer ofte.

6. Lær deg å tegne. Ved å lære deg å tegne, lærer du også teknikker som hjelper deg med problemløsning, samt at du får et annerledes syn på verden rundt deg.

7. Lær deg ”mind mapping”. Kjøp fargepenner og store ark, og lag symboler, ikoner og et eget visuelt vokabular. Å skrive er vanligvis en aktivitet vi bruker venstre hjernehalvdel til. Med mind maps bruker du også høyre hjernehalvdel gjennom bruk av farger og visuell informasjon.

8. Assosiasjonstenkning.

9. Gi deg selv utfordringer.

10. Lær av andre smartinger.Du kan nyte godt av å studere livene, idéene og handlingene til kjente genier som Da Vinci, Picasso, Einstein og så videre.

Kilde: CreativityWeb

 

 

 

- Som en muskel

 

 En studie fra Universitetet i Stavanger (UiS) viser at kreativitet ikke er en egenskap man bare har eller ikke har, men noe som derimot kan læres. Men hvorfor er det slik at noen med stolthet kaller seg kreative, mens andre ikke engang gir det kreative en sjanse?

I følge studien fra UiS bestemmes dette av måten vi ser oss selv, eller «self-efficacy» - tro på egen mestring innenfor et bestemt område. Det å være kreativ har altså ikke noe med genetikk å gjøre,   og er dermed noe som kan trenes opp. Ulempen er at de færreste av oss vet hvordan.

Stig Haug er gründer av selskapet Stig og Stein AS og forfatter av blant annet Kreativ ABC – Stigs bok om kreativitet. I over 10 år har han arrangert forskjellige typer kurs om kreativitet, og holder rundt 100 foredrag i året om praktisk kreativitet. Han er av den klare oppfatning av at det er mulig å lære seg å bli kreativ.

- Kreativitet kan sammenliknes med en muskel - den må trenes for å bli sterk og være nyttig. Det er også viktig å forstå at det «å være kreativ» ikke er et gen hos noen utvalgte, men mye mer en innstilling og en holdning til å være nysgjerrig på det som er nytt og uprøvd, sier han.

Han mener det er viktig å fremme det å være kreativ, nysgjerrig og kritisk som student, fordi det kan være komme til nytte i arbeidslivet.

- Hva er kreativitet for deg?

- At jeg våkner hver dag og tenker at jeg kan forbedre og forandre alt jeg driver med litt i dag også - små steg, ofte. Og at jeg fortsatt ikke skal høre på de som alltid sier at nye ting ikke er mulig når de hører om en ny idé, og som alltid kaller det flaks når jeg får til noe nytt.

 

 

Et påfuglord

Programmeringsstudent Wanvik Tvergrov er overbevist om at det ikke bare er i arbeidslivet det kan være en fordel å være kreativ. Også i studiehverdagen kan det å tenke nytt og annerledes være givende.

- Fordi kreativitet er såpass vidtspennende, kan det hjelpe deg som student på et generelt plan. Kanskje finner du på en kreativ studieteknikk som gjør at du tar til deg stoff mer effektivt, eller kanskje en fiffig vinkling på en sak i pensum som ingen før deg har påpekt?

Og selv om det nok er en fordel å kunne tilby originale løsninger til utfordringene man står overfor både i skole- og jobbsammenheng, mener Wanvik Tvergrov at ord som «utfordrende» og «kreativ» for tiden brukes en tanke for mye.

- Jeg mener det har blitt et påfuglord, eller et moteord, om du vil. Jobben skal ikke lenger være et slit, men en morsom og spennende syssel. Du skal være usannsynlig opptatt, men likevel elske det du gjør. Dette utnytter arbeidsgiverne, og gjør stillingene mer attraktive ved å kalle dem «kreative».

- Og i alt dette oppstyret med kreativitet må vi ikke glemme å sette pris på de praktiske yrkene. Her eksisterer også en form for kreativitet som kan være vel så morsom og utfordrende som i de andre bransjene, sier Wanvik Tvergrov.

 

 Inspirasjonsopplevelser

Det er helt avgjørende å eksponere seg for inspirerende omgivelser for å kunne være kreativ. Her følger 12 inspirasjonsopplevelser fra Stig Haugs bok Kreativ ABC.

1. Gå på en kafé du aldri har vært på før, spør om å få sitte ved bordet til en fremmed, og spis noe du aldri har spist før.
2. Inviter deg selv til lunsj der naboen din jobber.
3. Bli med en skoleklasse på studietur.
4. Meld deg frivillig som lekeonkel eller tante i en barnehage eller skolefritidsordning
5. kjøp et magasin du aldri har hørt om. Les alle artiklene du finner med bokstaven F i overskriften.
6. Meld deg på et kurs som du tror rektoren på barneskolen der du bør ville likt.
7. Ta bussen til endestasjonen og tilbake igjen.
8. Ta en annen vei til jobben.
9. Se en teaterforestilling som en gammel tante anbefaler.
10. Gå og hør et foredrag om noe som du helt sikkert ikke tror dronningen er interessert i.
11. Gå på auksjon eller bruktmarked og se spesielt etter ting som er røde.
12. Bruk Internett som idékilde. Søk på et ord, og følg lenkene.