(StudentTorget.no):

Synes du det er urettferdig at dine karakterer skal være avhengig av andres innsats (eller mangel på innsats)? Det synes vi óg.

Men det er en gang slik at dette er en undervisningsform som er viktig og som blir vektlagt stor tyngde på mange studier.

En grunn til det er at gruppearbeid er en viktig del av arbeidslivet, så da er det kanskje like greit at du lærer deg å leve med det.
 

Ambisjonsnivå og kunnskapsnivå

Problemet i alle grupper, spesielt de som man ikke setter sammen selv, er at gruppedeltakerne har forskjellige ambisjonsinvåer og forutsetninger for å bidra til gruppa. Er du en A-kandidat og havner på gruppe med C-kandidater havner du lett på B-nivået og det er du som taper på det karaktermessig. Kan du påvirke valg av gruppe, så gjør det og gjør det så raskt som mulig. Finn personer med et ambisjonsnivå som matcher ditt og helst folk som er flinkere enn deg.
 

Gratispassasjeren

Alle som har jobbet med gruppearbeid noen ganger vil komme ut for "gratispassasjeren". Havner du på gruppe med en slik type, er det viktig å definere klare arbeidsoppgaver og deadlines for vedkommende. Nøkkelordet er at du skal stille klare krav.
 


VELLYKKET GRUPPE: Christel Rakhi Hoel, Stine Hanholm, Ida Skog Josefsen og Kjell Stian Nygård har fått gruppearbeidet til å fungere.
 

Endelig en perfekt gruppe

Christel Rakhi Hoel (23) er en av mange som har irritert seg over ulempene ved gruppearbeid. Men nå har hun endelig funnet den perfekte gruppa på Høgskolen i Oslo der hun studerer Barnevernspedagogikk. Vi kom på besøk for å plukke opp noen tips for videreformidling til dere, våre kjære lesere.

I en leilighet på Oslo vest sitter Hoel sammen med Stine Hanholm (23), Ida Skog Josefsen (19), og Kjell Stian Nygård (27). De har tatt pause fra oppgaveskrivingen for å drikke kakao og dele sine erfaringer med StudentTorget.

Josefsen, kom til HiO rett fra videregående og har en rekke negative erfaringer å sammenligne med;

- Når man bare blir vilkårlig plassert i en gruppe kan det fort bli dårlig intern dynamikk. Her har vi kunnet velge, og resultatene blir deretter.

 

Kjemi, respekt og tilbakemeldinger

Også resten av gruppa legger vekt på den personlige kjemien når de skal forklare gruppas fortreffelighet.

- Det er viktige med gjensidig respekt. Da skaper man et miljø der man kan si hva man vil uten å være redd for reaksjonene, sier Hoel. Nygård legger til;

- Da kan man også komme med konstruktiv kritikk uten at dette blir oppfattet som personangrep

Hver arbeidsøkt begynner gruppa med en ’appelsin og sitron-runde’. Alle sier da alt de mener er positivt eller negativt med det arbeidet gruppa har gjort den siste tiden. Hanholm mener at de på denne måten unngår å gå i en felle som mange går i;

- Hvis man ikke sier fra om eventuelle problemer vil misnøyen bare bygge seg opp og etter hvert forsure miljøet i gruppa

Nygård legger til at det er viktig at man formulerer en rekke av krav til hva man vil oppnå i løpet av en viss tid. Ellers kan arbeidet lett gå langsomt. Gruppa har opplevd at pausene blir stadig lengre etter som de blir bedre og bedre venner. Man skulle kanskje tro at dette var en ulempe siden det stjeler tid fra arbeidet, men det er de ikke enige i;

- Totalt sett tror jeg dette er positivt, sier Hoel. – Siden vi blir bedre kjent med hverandre blir vi også bedre til å samarbeide om faglige oppgaver.