(StudentTorget.no):

Thomas Hylland-Eriksen er aktuell med en ny bok som tar steget videre fra individets ansvar til samfunnets. Han mener det beste enkeltmennesket kan gjøre er å ta bevisste valg for egen tid.
 
Forfatteren av boken «Øyeblikkets tyranni» tror man kan ta bevisste valg for å finne balansen mellom hastverk og ro.
 
– Man kan ikke helt unngå opplevelsen av hastverk. Gjør man det, så melder man seg helt ut. Det er et munken og enstøingens valg, forteller Hylland-Eriksen på telefonen, mens han freser rundt i byen og handler julegaver til sine barn før julefreden stopper tiden.
 
 
– Jeg tror på en veksling mellom at ting går fort, hvorpå det avløses med langsomme perioder, og visse perioder hvor ledningen trekkes helt ut.
 
Nærmere bestemt bør man finne balansen, uten at man nødvendigvis melder seg ut for å bli tibetansk munk. Hylland-Eriksen sikter ikke til, slik han vet mange tolker ham, en ensom tilværelse liggende i en hengekøye og dyrke stillheten speidende utover havet, mens man dikter små vers om livets tristesser. Men, til en balanse, enkelt og greit.
 
– Det vi må gjøre for å unngå at øyeblikket tar oss, er å være veldig bevisst på å skape et mellomrom. Det kan være at man blir fullstendig offline fra man går fra jobb; at man trekker ut kontakten på telefonen i helgene. Av og til er nok å bare gå seg en tur.
 
Er dette individets ansvar, eller kan vi klage til staten over for mye mas?
 
– Det er allright å klage litt til staten, men ikke for mye, for vi har det veldig godt. For å senke tempoet så er man nødt til å ta bevisste valg, forteller han og legger til at pilarer i vår kultur peker mot stadig økt hastighet. Noe ingen er tjent med.
 
– Det er viktig å sette søkelys på det også, men dette blir en større debatt.
 
Denne kan man lese om i hans nyeste bok.
 
Er det slik at man gjør seg tilgjengelig i frykt for å gå glipp av noe?
 
– Ja, det er jo nettopp det at mens man blir stressa av mange mailer i innboksen og kø på telefonen, så er den virkelige skrekken kronisk tom innboks og at ingen ringer.
 
Eriksen understreker dette ved å sitere seg selv i boka: «Det er bare en ting som er verre enn å ha dårlig tid, og det er å ikke ha dårlig tid».
 
 
 

En ting om gangen

 
– Konsentrasjon eller fokusert oppmerksomhet skyldes at vi bestemmer vi oss for å samle oppmerksomheten rundt noe. Men vi kan også være ufrivillig konsentrert, forteller Holen. Skjønt er det den aktive som trengs for å føre oss gjennom pensumboka.
 
– Det er ulike grunner til at man oppnår konsentrasjon eller fokusert oppmerksomhet. Det handler om å begrense og å ekskludere – å ville konsentrere seg om nettopp dette. Samtidig må man kunne sette til side emosjonelle tema, automatiserte tanker eller behov, forklarer Holen og legger til at enkle avspenningsøvelser, meditasjon, en regelmessig livsstil og søvn er faktorer som bidrar til bedre konsentrasjon.
 
– I tillegg bidrar gode samtaler og intimitet til at man har det mentalt bra, slik at man lettere kan konsentrere seg om det man skal. Mange studenter engasjerer seg ved siden av studiene eller jobber. I tillegg er det venner man må møte, filmer man må se og gulv man må vaske. Så presser man inn litt lesing på bussen, eller i reklamepausen.
 
– Selv om noen klarer å ha mange baller i lufta på en gang, er det ofte lurest å fokusere på en oppgave av gangen. Dersom man ikke klarer å la være å tenke på det man må få gjort av andre ting, så få det unna og fokuser på oppgavene etterpå. Best mulig resultat oppnår man som oftest ved å fokusere på ulike ting til ulike tider.
 
Kan vi øve opp evnen til god konsentrasjon?
 
– Bare til en viss grense. God, konstruktiv konsentrasjon er en følge av besluttet og fokusert oppmerksomhet, men også et resultat av at ytre og indre distraksjoner er ryddet til side.
 
 
 Holens råd til bedre konsentrasjon:


- Avspenningsteknikker

- Fokuser på en ting av gangen

- Rydd til side indre og ytre distraksjoner

- Lær deg å praktisere en avspenningsteknikk

- Nok søvn og riktig kosthold.

- Ha et fortrolig forhold til andre mennesker, slik at du ikke går rundt og dveler ved problemer i ensomhet

- Se hva som fungerer for deg! Mens noen kan ha mange baller i lufta på en gang, fungerer det best for de fleste å gjøre en ting av gangen.

 
 
 

Klikk her for å se studentrabatter i Norge