I en jobbsøkningsprosess gjelder det å knytte kontakter og få potensielle arbeidsgivere til å se hvem du er og hva du er god på.

Kanskje er det nettopp gjennom et interessant blogginnlegg en bedrift får øynene opp for deg? Eller kanskje det er på Facebook en gammel bekjent har lagt ut den perfekte stillingsannonsen?

 

Tvitret seg til jobb i NRK

Masterstudent i medier, kommunikasjon og IKT Ida Aalen (24), er en flittig bruker av sosiale medier.

Da hun skrev semesteroppgave om hvordan journalister bruker Twitter, tok hun kontakt med en annen bruker av mikrobloggingstjenesten som også skrev oppgave om sosiale medier. Deretter tilbød hun ham å lese semesteroppgaven sin.

Det viste seg senere at personen jobbet med nye medier i NRK og fikk øynene opp for Aalen. I etterkant ble hun tilbudt jobb som rådgiver i en gruppe som jobber med NRK sin nettstrategi.

– Det var oppgaven min som gjorde at jeg fikk jobben, men Twitter var et middel for å skape en relasjon, sier studenten som understreker hvor viktig det er å tørre å ta kontakt.

– Det hjelper ikke å være best så lenge ingen har hørt om deg, sier den engasjerte 24-åringen.


 

Se og bli sett

Aalen forteller at hun har opparbeidet mesteparten av sitt kontaktnett gjennom Twitter og bloggen sin.

– Jeg har blandet meg inn i diskusjoner og tatt kontakt med folk jeg synes holder på med spennende og interessante ting. I tillegg har jeg dukket opp på møter og konferanser slik at potensielle arbeidsgivere har fått hilse på meg, forteller hun.

I følge Aalen har folk mye lavere terskel for å ta kontakt med deg dersom de har lest noe du har skrevet på nettet. For mange fungerer det som en slags ”icebreaker”. Det er imidlertid viktig å være påpasselig på hva man legger ut.

Festbilder eller diskusjoner om gårsdagens episode av Paradise Hotel virker kanskje ikke like attraktivt hos fremtidige arbeidsgivere som på vennene dine.

– Folk som kjenner deg fra før vet jo godt hvem du egentlig er. Men for andre mennesker som er nysgjerrige på deg, vil mye av det de finner på nettet være det inntrykket de sitter igjen med, sier Aalen.

LES OGSÅ: Karrieredager - dette ser bedriftene etter

 

 Ta kontroll over din egen merkevare

Dette er et av tipsene daglig leder i rekrutteringsfirmaet Jobstep Per Morten Nilsen kan gi arbeidssøkende studenter. I følge Nilsen gjelder det å framstå på en ordentlig måte om man vil imponere arbeidsgiverne.

Dette kan man enkelt gjøre ved å sørge for at den informasjonen som ligger om deg på nettet er seriøs.

– Gjør for all del ikke et ”jobbsøker-stunt,” som å synge inn på video at du ønsker jobb. Arbeidsgivere er ikke klar for dette enda. Et annet tips er å slette tomme blogger. Har man en tom blogg viser det bare at man ikke klarte å fullføre det man begynte på, legger han til.

Både Aalen og Nilsen understreker at sosiale medier ikke må erstattes med personlig kommunikasjon. Begge er enige om at det beste rådet er å oppsøke bedriften og levere CVen personlig.

Men i tillegg kan man altså bruke sosiale medier til å bygge nettverk.