Det kan fort straffe seg i dagene fremover. Statens vegvesen utfører storkontroll av beltebruk på busser denne uka, og er rede til å gjøre ett solid innhogg i lommeboken din for å få bukt med problemet.

Under tilsvarende kontroller i fjor høst ble 171 uheldige sjeler ilagt gebyr på 1.500 kr,- for overtredelse av trafikkloven.

- Å bruke belte i buss er en livredder, både for din egen del og for dine medpassasjerer. Flere av de som har mistet livet i bussulykker de siste årene hadde overlevd dersom de hadde brukt belte, sier avdelingsdirektør Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Andelen som spenner på seg setebeltet når de er ute på busstur øker, selv om kun halvparten av landets busspassasjerer oppgir at de husker å benytte setebelte på bussen. Ifølge vegvesenet er de fleste klar over at bruk av setebelte er påbudt såfremt det er påmontert.

- Dette er en positiv tendens. Mer informasjon, kontroller i buss og risikoen for gebyr bidrar til å øke bruken. Vi har heldigvis få ulykker i buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje, sier Lutnæs. 

I tidsrommet fra 2014 til 2016 omkom ni mennesker i bussulykker på norske veier. Flere av de døde kunne reddet livet dersom de hadde benyttet setebelte. De mest alvorlige bussulykkene har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk.

 

Ungdommen er verstinger

Ved å benytte setebelte bidrar du ikke bare til å sikre deg selv dersom ulykken først er ute. Du kan også være med på å redde livet til dine medpassasjerer. 

- Ditt klikk når du fester beltet, kan få sidemannen eller hun som sitter bak deg til å gjøre det samme. I ytterste konsekvens kan det redde livet ditt eller hindre at du skader de du reiser sammen med, sier Lutnæs. Det er imidlertid ikke alle som prioriterer beltebruk i kollektivtrafikken like høyt, og verst av alle er de unge lovende.

- 7 av 10 unge under 30 år mener det er sosialt akseptert ikke å bruke belte i buss. Noen er redde for å virke som petimetere eller «nerdete», mens andre ikke ønsker å skille seg ut blant medpassasjerer som ikke har på seg belte, skriver Statens vegvesen.

Skal vi tro vegvesenet, spiller den velkjente norske frykten for å gjøre noe dumt eller kleint inn når nordmenn velger bort setebeltet på bussen.

- I alle aldersgrupper, ikke bare de yngste, ser det ut til å være et indirekte sosialt press som vi lar oss påvirke av. Vi skuler på hverandre, tør ikke helt gi blaffen i hva andre måtte mene og tenke, er redd for å komme borti sidemannen når beltet skal på og av, skriver vegvesenet.

- Her har vi alle et ansvar for å gå foran som gode eksempler, oppfordrer Lutnæs.

Det er riktignok ikke påbudt med belte på alle busstyper. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa. Dette innebærer at de typiske «bybussene» (M3 klasse I) ikke er omfattet av beltekravet på busser.

Til tross for at nordmenn har skjerpet seg når det kommer til beltebruk på bussen de siste årene, oppleves bussen fortsatt som en frisone for beltebruk, iflølge Statens vegvesen. Ingrid Heggebø Lutnæs oppfordrer alle om å benytte seg av belte på bussen, der dette er mulig.

- Bruk belte hver gang du kan! At ikke alle busser har belte, kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig, avslutter Lutnæs.

 


Trainee Sørvest

AKTIVE STILLINGER:

 

IVAR IKS: Trainee Byggleder / Prosjektleder VA-anlegg

Qualisoft: Trainee Business Consultant

Grensesnitt: Front-End Trainee Utvikler

Conta: Front-End Trainee Utvikler

Flere stillinger vil publiseres fortløpende. 

 

LES MER OM TRAINEE SØRVEST OG SØK HER


Annonse:

 
Studer i Oslo, Bergen eller på nett. Les mer om våre bachelor-, master og årsstudier innen: