(StudentTorget.no):

Så langt i 2012 har man sett flere eksempler på jobbsøkere som har hatt suksess med kreative jobbsøknader, og mange har benyttet seg av uvanlige taktikker for å fange arbeidsgivers oppmerksomhet.
 
Fra arbeidsgiveres side har man sett undersøkelser som viser at flere arbeidsgivere har tydd til sosiale medier, både for å lete etter aktuelle kandidater, men også for å gjøre research for å eliminere dem som ikke passet for jobben.
 
Så med disse nye trendene, hva er det vi har i vente i 2013? I et blogginnlegg på karrierenettstedet wetfeet.com har Heather R. Hurman samlet tips fra karriereeksperter om hvordan jobbsøkingen i 2013 vil være annerledes fra i år. 
 
 

Mer vekt på sosiale jobbsøk 

 
2013 vil bli året for den sosiale jobbsøkingen. Dette fenomenet utvidet eksponentielt i løpet av 2012 - og neste år antar jeg at arbeidssøkere vil være enda mer komfortable med konseptet, og klare å luke ut noen av de mindre nyttige forumene og verktøyene. I 2013 vil jobbsøkingen være mer målrettet og folk vil i større grad anerkjenne betydningen av referanser, i tillegg til å finne innovative måter å motta dem på gjennom ulike sosiale medier.
 
- Sudy Bharadwaj, Jackalope Jobs
 
 

Mer kreative søknader

 
Konkurransen om de gode jobbene kan være hard. For å skille seg ut fra mengden vil nok mange arbeidssøkere komme til å bli mer kreative i sine søknadsmetoder. Dette vil variere fra attraktiv infografikk, til karriererelaterte blogger, til bruk av online videoer i søknadsprosessen. 
 
- Josh Tolan, Spark Hire
 

LES OGSÅ: Denne Youtube-videoen førte til jobbintervju

 

Video, Crowdsourcing, og tilgjengelighet

 
Fremtidens stillingsannonser vil skifte fra en statisk, kjedelig jobbeskrivelse til mer dynamiske, innbydende presentasjoner. Jobbsøkere vil ha flere muligheter til å se videoer om ledige jobber, direkte kontakt med rekrutteringspersonell, og vil få tilgang til mer detaljer rundt stillingen. Jobbsøkingen vil ikke lenger være så svart-på-hvitt på dataskjermen - og dette vil gjøre det lettere for kandidater å vite hva de egentlig søker på.
 
- Rob Kelly, Ongig
 
 

Online nettverk

 
Mens alt synes å bli konsentrert mot internett i forhold til jobbsøking, vil den samme regelen fortsatt gjelde med at «det er ikke hvem du kjenner, men hvem som kjenner deg». Gjennom sosiale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn er nøkkelen ikke bare å nå ut til de som er i nettverket, men å presentere seg på en måte som gjør deg attraktiv som jobbsøker.
 
- Ryan O'Connell, Digital Talent Agents
 
 

Oppdater profilene dine

 
Hvis jobbsøkere har LinkedIn og Facebook-kontoer, vil profilene deres i praksis være knyttet til jobbsøknaden. Dersom man ikke har profiler på disse stedene, så kan man gå glipp av mange jobbmuligheter. Slik som verden blir sammenvevd gjennom sosiale medier, er det viktigere for arbeidssøkere å gjøre hva de kan for å bygge opp så mye relevant informasjon som mulig på profilene sine.
 
- Ian Aronovich, GovernmentAuctions.org
 

LES OGSÅ: Slik bruker du referanser i jobbsøkingen