(StudentTorget.no):

Marie Elena Mathisen (25) er fagskolestudent i digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og hadde i fjor sommer behov for en relevant praksisplass. Da bestemte hun seg for å tenke utenfor boksen for å skaffe seg en jobb.
 
Jeg satte opp tidenes mest sketchy landingsside om meg selv og skrev «10 gode grunner til å ansette Marie».
 
Landingssiden ga resultater. Hun fikk rundt ti henvendelser og flere intervjuer hos relevante 
bedrifter i bransjen. Hun postet også landingssiden i en relevant bransjegruppe på Facebook, 
blant annet «ledige jobber innenfor digital kommunikasjon og markedsføring», samt på sin egen Facebook-vegg. 
 
Gamle lærere har delt og alt mulig. Så jeg hadde jo masse, masse treff første uken. Og som markedsfører er jo det kjempegøy!  
 

Fokus på personen bak CV-en

Poenget med landingssiden var å markedsføre henne som person, fremfor å bruke den til å markedsføre CV-en hennes. Hennes interesser varierer i alt fra boksing til å skru bil, noe som ikke er direkte relevant til det hun skal jobbe med, men som hun mener kan være nyttig med tanke på innhold. 
 
Det er veldig nyttig at jeg faktisk er interessert i bransjer som ikke alle andre nødvendigvis fokuserer så mye på, forklarer hun.
 
Mathisens interesse for tekst og innhold gjør at hun også har fått mye erfaring med å hjelpe andre 
som trenger hjelp til å forbedre jobbsøknaden. Hun kjenner i tillegg personer med ansettelseansvar 
og vet mye om hva som fungerer og ikke fungerer når det kommer til jobbsøknader. 
 
De har ofte NAV-kurs i skriftlige søknader, som bare beskriver hva de har gjort, at de er veldig interessert i teamarbeid, og at de er veldig flinke til å jobbe alene. Med alle de standardsetningene kommer du jo ikke noen sted. Da blir arbeidsgiveren veldig lei.
 

Blogger om sosial angst

 
Sosial angst er en del av Mathisens liv. Med det stopper henne ikke fra å jobbe med det faget hun elsker. Selv deler hun sine tanker om sosial angst på sin egen blogg. 
 
Det er jo kjempespenstig å prøve å markedsføre seg som god markedsfører med sosial angst, men det går sjokkerende bra! 
 
Dessuten bruker hun angsten som et verktøy for å bedre forstå hva folk bekymrer seg for, og så bruke det på en strategisk måte. Det er i følge Mathisen bra trening.  
 
Nå har vi en utstilling av et tverrfaglig prosjekt vi hadde på fagskolestudiet. Der hadde jeg veldig fokus på målgrupper og hva som gjør at en mann på 50 år er interessert i levealderen i Shad. Fokuset var at han er i den alderen hvor han begynner å tenke på at han kommer til å dø. Og det er helt seriøst strategien vår – og det fungerer, ler Marie. 
 

LES OGSÅ: Twitret seg til fast jobb etter studiene

 

Gå ut av komfortsonen

 
Hennes viktigste råd til andre studenter er å gå ut av komfortsonen og vise seg frem i bransjerelaterte sammenhenger.
 
I hvert fall med tanke på angsten, så var det ikke så kult å dra på Social Media Days alene i fjor, men jeg gjorde det for det!
 
I dag har Mathisen fått praksisplass hos markedsføringsselskapet Synlighet, mye takket være bloggen.
 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger