FORBEREDELSE:

Det å skrive en god søknad krever forberedelse. Les stillingsutlysningen nøye, finn ut hva de vil ha og gi dem det!
Søknaden er et svar på en stillingsutlysning. Målet med søknaden er å komme til intervju.

ANALYSE:
Det du gjør først, er å analysere stillingen: Hvilken kompetanse har bedriften behov for? Hvilke egenskaper har bedriften behov for?

DEFINER:
Definer stillingen: Hva MÅ du ha med? Hva KAN du ha med?

OPPSETT:
Når du har gjort vurderingene over, så skal selve søknaden skrives.

Oppsettet er identisk med et formelt brev med:

• Avsender med adresse
• Dato
• Mottagers navn
• Overskrift
• Henvisning til hvor du fant stillingen
• Du søker stillingen
• Din motivasjon til å søke stillingen
• Fremhev samsvar mellom din kompetanse og egenskaper i forhold til krav og ønsker i den utlyste stillingen
• Ønske om kontakt
• Eventuelt vedlegg

HUSK: Ryddig, oversiktlig og uten skrivefeil!

TILPASNING:
Prøv å unngå å begynne med ”Jeg heter Per og er 23 år”, men tilpass til bransje og stilling. Så om du søker stilling i barnehage, kan for eksempel ”leken og pedagogisk far…” fungere bedre som start på søknaden. CV
Send alltid med CV selv det kun står at det skal sendes søknad.