En ny undersøkelse viser at 28 prosent opplever høyt stressnivå på jobben, og kun fem prosent føler aldri stress.

Undersøkelsen er gjort av det svenske helseforetaket Previa og tok for seg rundt 70 000 personer i perioden mellom januar 2007 og april 2009. Ifølge Ledernett sier seks av ti at de til en viss grad kjenner på stress i arbeidshverdagen.

Stress hos ansatte kan gi utslag i humørsvingninger, søvnproblemer og konsentrasjonsvansker, skriver Ledernett.

Per Larsson i Previa sier i en pressemelding at disse tegnene ofte kommer tidlig og at en god leder bør fange opp signalene.

– En bra sjef ser, forstår og handler når de ser tidlige tegn på en dårlig helse. Det blir stadig vanligere at sjefen hjelper sine medarbeidere å senke stressnivået ved å se over og prioritere arbeidsoppgavene til den ansatte.

 

Litt stress er greit

Ledernett skriver at stress i korte perioder ikke er farlig, det er de langvarige stressperiodene som kan gi konsekvenser hos en arbeidstaker. Det vil ta lenger tid å hente seg inn etter en slik periode, og mange vil også prestere dårligere og lettere pådra seg sykdommer.

– Det finnes flere ting man selv kan gjøre for å senke stressnivået på arbeidsplassen. En generell anbefaling er å ta en skikkelig lunsjpause, lære seg avspenning og ta en skikkelig avkoblende ferie minst en gang i året, sier Larsson.



 Tips til hvordan ledere kan senke stressnivået

Avklar rollene
Ikke undervurder viktigheten du har som leder, en leder skal kunne takle eget og arbeidstakeres stress i hverdagen.

Hjelp til med prioritering
Tilby din ansatte hjelp til å prioritere hva som er viktig hvis vedkommende har mye å gjøre.

Sett grenser
Informer dine ansatte om at de selv har et ansvar for å sette grenser og si nei om de føler behov for det.

Skap delaktighet
Vis den ansatte at han eller hun har innflytelse på sin egen arbeidsdag og at vedkommende er viktig for jobben.

Kilde: Ledernett