(StudentTorget.no):

Når man stiller til jobbintervju, eller møter nye arbeidsgivere eller kollegaer, vil man alltid danne seg et førsteinntrykk. Ubevisst vil man gjøre seg opp en viss mening status, autoritet, kompetanse og troverdighet, avhengig av hvordan man sitter, står, snakker og gjør emosjonelle uttrykk.
 
Forskere ved New York University har funnet ut at man foretar elleve avgjørende beslutninger om en person i løpet av de første syv sekundene.
 
UNT.se har snakket med noen svenske forskere om funnene, som tar for seg hvor avgjørende det første inntrykket er for fremtidig samarbeid.
 
 

Målestokk for fremtidige inntrykk

 
- Vi ønsker alltid å finne ut hva slags person vi ser eller møter. Vi har behov for orden og kontroll, sier Kerstin Rathsman, professor i sosialpsykologi ved Universitetet i Uppsala.
 
Grunnen til at vi dømmer folk så raskt er et overlevelsesinstinkt. Vi må finne ut om personen vi møter kan være farlig og om vedkommende kan skade oss. Hvordan det første inntrykket dannes virker til å avhenge av flere ting. Enten om du er glad, sint, på jakt etter kjærlighet eller ønsker å stjele en veske, så styrer dette utgangspunktet for måten du ser på andre mennesker. Selv dine kulturelle og sosiale preferanser, de stereotype oppfatninger nesten alle mennesker bærer bestemmer.
 
En kvinne i formell buksedrakt tilsier at hun har et viktig yrke, og en mann med fillete klær er fattig. Tenker du ett skritt videre, skjønner du raskt at det ikke nødvendigvis er slik, men da har du allerede passert grensen for hva som er det første inntrykket.
 
- I alle sammenhenger danner vi oss raskt et inntrykk av folk og ting som vi ser. Førsteinntrykket blir en markør og en målestokk for fremtidige inntrykk, sier Nazar Akrami, assisterende professor ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Uppsala.
 
Om du skal på et jobbintervju eller er ny på arbeidsplassen, er det mange tips om hvordan du kan stå, gå og snakke. Det er Kerstin Rathsman svært kritisk til.
 
- Hvis alle oppfører seg på akkurat samme måte er det kanskje heller den personen som ikke følger en punktliste som skiller seg ut, sier professoren.
 
Tipset forskerne ønsker å formidle er å være deg selv og å være naturlig. Du bør selvsagt legge vekt på kvaliteter og følelser som er et must, og som er en fordel for å kunne få den aktuelle jobben.
 
Det sies at man aldri får to sjanser til å gjøre et førsteinntrykk, og det er forskerne enige i. Men hvis man forsøker å vente litt med å dømme, kan man bli overrasket. 
 

LES OGSÅ: Hvordan fremstår du på jobbintervjuet?