(StudentTorget.no):

Etter et jobbintervju kan det være smart å følge opp med å sende en takk til intervjueren. Som jobbsøker er det også lurt å få demonstrert at man er oppdatert på ny teknologi og at man har gode internett-ferdigheter, men er det en god ide å kobinere disse to ved å sende en takk via sosiale medier? 
 
Absolutt ikke! I hvertfall om man skal tro den amerikanske rekrutteringseksperten Jenny Foss, som også har skrevet boken «Ridiculously Awesome Resume Kit».
 
I en bloggpost på nettstedet thedailymuse.com gir hun fire overbevisende argumenter for hvorfor dette sender feil signaler:
 
 

1. Det er fryktelig upersonlig

 
Hvem er det du egentlig prøver å takke? Intervjueren, som du bør prøve å takke direkte, eller hele selskapet og alle som følger dem på sosiale medier?
 
 

2. Det stinker av såkalt «ydmyk skryting»

 
Intersjonen er helt sikkert å sende et ektefølt takk, men det kan lett tolkes som om du ønsker å skryte til alle følgerne i de sosiale mediene at du har vært på intervju hos selskapet. Eller som Foss skriver det ordrett:
 
- In your face, everyone who follows this page! I just interviewed with The Daily Muse!
 
 

3. Du snakker ikke direkte til intervjueren

 
Et godt gjennomført- og riktig levert takk forteller intervjueren at du virkelig satte pris på denne muligheten. For eksempel:
 
«Det var så hyggelig å snakke med deg om og å høre om din bakgrunn fra ____» 
 
Det gjør det også klart for intervjueren at du har genuin interesse for organisasjonen, og at du har noen gode verdier å tilføre selskapet. Dette er noe som rett og slett ikke kan kommuniseres via en kommentar på Twitter eller på Facebook-veggen deres.
 
 

4. Du fremstår som lat

 
Det å vise takknemlighet og videre interesse er positivt. Men du bruker ikke lengre tid på å sende en gjennomtenkt e-post til intervjueren, enn å skrive en kommentar på selskapets Facebook-vegg.
 
Jenny Foss understreker også at man bør sende en takk i løpet av ett døgn etter intervjuet.
 

LES OGSÅ: Hva sier han, og hvorfor er han her?