Mange er nervøse under jobbintervjuet, det er helt vanlig, og den potensielle arbeidsgiveren har som regel forståelse for det.

Det er derimot verre om nervøsiteten fører til at du prater i vei om både det ene og det andre.

Førsteinntrykk betyr alt under et jobbintervju, og du har ikke mye tid til å rette det opp igjen, om du først har startet å brenne broer.

– Jeg ville ikke åpnet intervjuet med å snakke om lønn. Ikke start med masse krav, la dem ta styringen uten at du selv blir for passiv, forteller karriereveileder i Manus Motivation Group, Mette Manus, til StudentTorget.

 

Ikke gå inn på private anliggender

Det kan også være ødeleggende om du går inn på saker av privat karakter, dette er ikke din potensielle arbeidsgiver interessert i.

 

– Det er noe med dette å være personlig, men ikke privat. Ikke snakk om private ting, som for eksempel går inn på ditt private følelsesliv.

– Svar på det de spør om, vær ærlig og åpen, men ikke gå inn på detaljer, fortsetter karriereveilederen.

 

Ikke vær uforberedt

Å komme uforberedt til et jobbintervju, er heller ikke noe Manus anbefaler.

– Sett deg godt inn i bedriften, og ikke kom med spørsmål som: «Hva er det dere driver med?». Forbered heller noen spørsmål som viser interesse, at du er forberedt og nysgjerrig, sier Manus videre.

Hvis du egentlig ikke har så lyst på jobben som du er på intervju til, vil dette også merkes godt.

– Du må ha lyst på jobben, vær fremoverlent og motivert. Om det står mellom deg og en til, som er akkurat like flinke, er det den som virker mest motivert for jobben, som kommer til å få den.


 

Hold deg unna klisjesvarene

Et standardspørsmål i en intervjusituasjon er om du kan liste opp dine sterke og svake sider.

Mange er redde for at svake sider kan oppfattes negativt, og kjører på med fraser som: «Jeg er et arbeidsjern og er altfor dårlig til å si nei». Slike svar vil ikke imponere den som intervjuer deg.

– Unngå klisjeer. Snakk heller ikke om ting du har gjort galt, feil eller om manglende utdanning, råder Manus.

Hvis du får spørsmål om du kort kan fortelle om deg selv, er dette en fin sjanse til å få frem sider ved deg selv som ikke nødvendigvis handler om jobbprestasjoner.

– Om du får fem minutter til å presentere deg selv som person, er det ikke lurt å gå rett på jobbprestasjonene, dette kommer frem etterhvert. Fortell om hobbyene dine.

– Liker du å hoppe i fallskjerm, fortell om det, backpacket du jorda rundt som ungdom eller jobbet på et barnehjem i Nepal, snakker du om det.

Veilederen påpeker at det også er viktig at den potensielle arbeidsgiveren får inntrykk av at du er en morsom person å være sammen med.


 

Ikke virk desperat

Magnus trekker frem at det er viktig for deg som intervjuobjekt å ikke virke desperat etter jobben.

– Tenk på deg selv som en merkevare du skal selge inn. Tenk at du gjør arbeidsgiveren en tjeneste ved å jobbe der og at de er de som er heldig som får deg.

LES OGSÅ: Karrieretips, deltidsjobb og sommerjobb med Karrieresenteret til UiO - Studentopplysningen #28

 

Ikke prat nedsettende om eks-sjefen

Karriereveileder og daglig leder i Smart Karriere, Trude Kvammen Ekker, har god erfaring med å gi mennesker karriereråd, og har også noen gode tips til hvordan du ikke skal oppføre deg på intervju.

 

– Ikke si noe negativt om din tidligere arbeidsgiver. Man skal ikke signalisere at man vil bort fra noe, men til noe.

– Det handler om å virke motivert og oppglødd i forhold til den jobben man intervjues til, sier hun til StudentTorget.no.

LES OGSÅ: Ni praktiske tips for å gjennomføre et vellykket videointervju

 

Unngå digresjoner

At samtalen plutselig kan løpe løpsk helt til man plutselig ikke husker hva man egentlig pratet om, er også en fallgruve.

– Man skal være veldig bevisst på å svare på det man blir spurt om. Ikke dra igang assosierende historier og digresjoner. Og her vet jeg at det syndes mye, men det viser at du ikke er fokusert, fortsetter hun.

Et slapt håndtrykk, vil også være skadelig for førsteinntrykket.

– Å hilse på hverandre er det første man gjør, man bør ikke ha et slapt håndtrykk. Det går igjen på virke og motivasjon til jobbe. Vis foroverlenthet og at du vil noe, et slapt håndtrykk viser det motsatte.


 

Ikke ha slapt kroppsspråk

Hun advarer også mot å ha et slapt kroppsspråk.

– Ikke sitt bakoverlent med en lut holdning, ha heller ikke blikket festet ned i bordplaten, dette viser utrygghet.

 

Dette må du ikke si eller gjøre under intervjuet:

✔ Hilse med et slapt håndtrykk

✔ Prate om lønn og stille krav

✔ Snakke om ting av privat karakter

✔ Komme uforberedt til intervjuet

✔ Fortelle om ting du har gjort galt eller feil

✔ Prate om din manglende utdannelse

✔ Ikke vis at du egentlig ikke har lyst på jobben

✔ Svare på spørsmål ved å dra igang digresjoner eller fortelle lange historier

✔ Svare med klisjeer (spesielt på spørsmål om sterke og svake sider)

✔ Ikke la blikket gli ned i bordplaten, dette viser at du er utrygg

Kilder: Mette Manus og Trude Kvammen Ekker