(StudentTorget.no):

Landets aller beste studentbedrifter har denne uken deltatt i NM for Studentbedrifter på Næringslivets Hus i Oslo, i regi av organisasjonen Ungt entreprenørskap.
 
Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete sto for den offisielle åpningen av arrangementet onsdag 5. juni, og satte startskuddet for to tettpakkede dager med bedriftspresentasjoner, nettverksbygging og konkurranse, i tillegg til flere foredrag fra næringslivstopper og gründere som delte av sine erfaringer.
 
Administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap, Anne Kathrine Slungård, håper arrangementet og konkurransen vil inspirere flere til å starte egne bedrifter i fremtiden.
 
- Målet med NM i studentbedrifter er å legge til rette for at flere studenter, uavhengig av hvilke fagretninger man går på, skal få både kompetanse og bevissthet rundt viktigheten av innovasjon og entreprenørskap. Vi ønsker både at flere skal bli entreprenører og etablere en egen arbeidsplass, og vi ønsker at alle skal få bedre innsikt og forståelse i innovasjon og verdiskapingsprosesser, sier hun. 

 

VIL INSPIRERE Administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap, Anne Kathrine Slungård, ønsker at flere unge vil bli entreprenører og etablere en egen arbeidsplass.

 
 

Tredelt vurdering 

 
Til sammen var det 23 studentbedrifter fra hele landet som konkurrerte i åtte ulike kategorier. Selve vurderingen av studentbedriftene ble gjennomført i tre deler. 
 
I del én, «Two minutes to convince», fikk deltakerne to minutter på scenen til å overbevise juryen om at nettopp deres studentbedrift fylte de nøye definerte kriteriene.  
 
Anne Kathrine Slungård var imponert over hvordan deltakerne taklet oppgaven.
 
- «Two minutes to convince» med finalistene var imponerende. Det var et veldig vidt spekter av ideer, produkter og tjenester, alt fra kultur til håndverk til sosialt entreprenørskap og helseinnovasjon, sier Slungård.     
 
I del to, «Markedsplassen», fikk deltakerne individuelle tilbakemeldinger og innspill på utviklingsmuligheter av eksperter fra privat næringsliv, virkemiddelapparater og organisasjoner. Noe av poenget med denne delen var også at de ulike studentbedriftene skulle lære av hverandre.  
 
Til sist kom «Mini-stands og nettverksbygging», hvor det gjaldt å demonstrere produktet, ideen eller tjenesten de har, i tillegg til å se og bli sett.
 
 

Norges beste studentbedrift

 
Torunn Linneberg er prosjektleder for innovasjon ved høgskolen i Gjøvik, og sitter i juryen som skulle kåre årets beste studentbedrift. Hun synes det var vanskelig å velge en vinner, siden det er flere kandidater hun synes er virkelig gode.
 
- Kandidatene er fantastiske. Det er lagt ned masse godt arbeid her, og det er veldig flott å se så mye gode forretningsplaner og gode ideer som har potensiale, sier hun.

 

PREMIEUTDELING: Sjøsikker SB tok i mot sjekken på 40 000 kroner fra markeds- og PR-direktør Morten Brusletto i Hyundai Motor Norway. (Foto: Klaudia Lech/Ungt Entreprenørskap)

 
Juryen klarte imidlertid å bestemme seg for en verdig vinner. Sjøsikker SB fra Handelshøyskolen BI i Oslo stakk av med seieren som Norges beste studentbedrift, og mottok en sjekk på 40 000 kroner og billetter til Europamesterskapet som arrangeres i Belgia 3. – 5. juli. Dersom de ønsker å drive bedriften videre, er det også store muligheter for å få ytterligere 70 000 kr fra Hyundai. 
 
Sjøsikker SB består av de tre BI-studentene Fredrik Eriksen, Ove-Henrik Røine og Christian Frost Røine. De har utviklet et trådløst dødmannsknapp-system for båtmarkedet, i all hovedsak fritidsbåtmarkedet. De har alle vært mye på sjøen, og gjennom jobben i Kystvaken har Christian Frost Røine sett et stort behov for økt bruk avdødmannsknapper.
 
- Det som er uheldig i dag er mange bruker den røde snora og bare lar den bare henge i båten. Derfor har vi designet et system som gjør at det er naturlig å ha på seg dødmannsknappen til enhver tid i båten. På den måten bevarer vi sikkerheten for de som er i båten ved at den stopper om føreren faller over bord, forklarer Røine.
 
De tre studentene var tydelig fornøyd med seieren, og smilte bredt da vi møtte dem etter seremonien. Men noen utagerende festing blir det ikke. De har nemlig viktigere ting på kalenderen.
 
- Jeg har matteeksamen tidlig i neste uke, så jeg kan nok ikke feire så mye. Men det blir en øl tror jeg, sier Frost Røine.
  
Ove-Henrik Røine skal delta på Færdern-seilasen dagen etter, og ser seg også nødt til å avstå fra en alkoholholdig feiring. Nå blir det istedet full fokus mot EM i Belgia senere i sommer.
 
- Det blir å jobbe beinhardt, uten tvil. Vi har masse jobb med videre utvikling av produktet, så det blir jobbing dag og natt helt frem til vi skal dra, sier Christian Frost Røine.
 
Pengepremien blir også en viktig del av planene fremover, uansett hvordan det måtte gå i EM.
 
- Nå har vi jo fått en kapitalkilde, så nå er det ikke noen tvil om at det blir et AS i løpet av sommeren eller tidlig høsten. Og så blir det å jobbe intenst mot å få produktet på markedet innen 2014, sier Frost Røine. 
 
 

Her er alle vinnerne fra NM for studentbedrifter 2013:

 

Norges beste studentbedrift 2013 – i samarbeid med Hyundai

 
Prisutdeler Morten Brusletto, markeds- og PR-direktør, Hyundai Motor Norway
1. plass: Sjøsikker SB, Handelshøgskolen BI, Oslo
2. plass: Napbox SB, Universitetet i Agder, Agder
 
Juryens begrunnelse: 
 
Det finnes lignende løsninger i andre nisjer av markedet, men dette selskapet har funnet et vindu i markedet som juryen oppfatter som åpent. Vi ser et nyttig produkt som øker sikkerheten for mange mennesker og som har potensiale til å bli noe både kult og tøft for målgruppen, som er både foreldre, ungdom og barn.
 
Teamet svarer bra for seg og det virker som de har klare mål og strategier, ambisjoner og en god forretningsplan som er skalerbar. Dette er ikke bare et smart og godt produkt, men også grunnlaget for en bedrift som kan få suksess, også internasjonalt.
 
 

Ferdprisen for størst intenasjonalt potensial

 
Prisutdeler Tom Erik Myrland, CIO Chief Investment Officer, Ferd
1. plass: Tailor-Made Technologies SB, Høgskolen i Ålesund, Møre og Romsdal
Hederlig omtale: CoverUp SB, Høgskolen i Telemark, Telemark
 
 

Manpowergroups pris for beste HR-bedrift

 
Prisutdeler Maalfrid Brath, konsernsjef, ManpowerGroup
1. plass: Dyptvann SB, Høgskolen i Ålesund, Møre og Romsdal
Hederlig omtale: BOJT SB, Høgskolen i Telemark, Telemark
 
 

Nordeaprisen for beste forretningsplan 

 
Prisutdeler Morten Finstad, Relationship Manager, Nordea
1. plass: PullDog SB, Høgskolen i Østfold, Østfold
Hederlig omtale: BOJT SB, Høgskolen i Telemark
 
 

NHO-prisen for beste samarbeid med næringslivet 

 
Prisutdeler Bjørnar Eidsmo, kommunikasjonsrådgiver, NHO
1. plass: Stance SB, Høgskolen i Ålesund, Møre og Romsdal
Hederlig omtale: Invidia SB, UMB, Akershus
 
 

Økonomi- og regnskapsprisen – i samarbeid med SMSØ

 
Prisutdeler Ellen Mulstad, advokat, samfunnsøkonomi og skatt, NHO
1. plass: Operio Sikkerhetssystemer SB, Høgskolen i Telemark, Telemark
Hederlig omtale: Protips SB, Høgskolen i Harstad, Troms
 
 

Beste sosiale entreprenør

 
Prisutdeler Katinka Greve Leiner, direktør, Ferd sosiale entreprenører
1. plass: WayaWaya SB, UMB, Akershus
Hederlig omtale: Villsom SB, Høgskolen i Oslo og Tailor-Made Technologies, Høgskolen i Ålesund
 
 

Beste profilering

 
Prisutdeler Yngve Aanonsen, nasjonal koordinator, UE Alumni
1. plass: WayaWaya SB, UMB, Akershus
Hederlig omtale: Kort Fortalt SB, Høgskolen i Telemark
 

LES OGSÅ: Rektor utfordret studentene med innovasjonskonkurranse