(StudentTorget.no):

Hvordan skal du som student eller arbeidstaker sjonglere trening og aktivitet mellom fadderuker, fest, jobb og skole? 

Det er på tide å ta tak i ønsket om en god treningshverdag, og sette av tid i timeplanen. Har du kuttet ut treningen helt i sommer, kan det være hardt å komme over dørstokkmila igjen, både fysisk og mentalt. Om sommerferien og studiestarten har tatt fokuset vekk fra trening i hverdagen, er det viktig å komme i gang med regelmessige økter med en gang. 

Høsten er litt som nyttår, med mange ambisiøse og kanskje urealistiske planer om tiden som kommer. Mitt beste tips for oppstart og opprettholding av aktivitet fremover, er å starte smart. 

 

 

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener:

Helene (27) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber som PT på sats Majorstua, og har også spinningtimer og gruppetimer. Er gymlærer på videregående og gruppelærer på Norges Helsehøyskole. Helene driver også bloggen KunnskapsrikTrening.no, og har nettopp lansert Bratrening.no. 

"Jeg har ikke tid"

Alle har brukt unnskyldningen ”Jeg har ikke tid”. De aller fleste har tid til trening i hverdagen, det gjelder bare å planlegge. Planlegg øktene du ønsker å fullføre, og finn tid i timeplanen. Når dagen kommer er det bare å komme seg på trening, uten å bruke tiden på unnskyldninger. Få med deg en venn, kjæreste eller gå alene, så lenge du kan krysse av at økten er gjort!

Sett deg realistiske mål om hyppighet og resultater. Start opp igjen med litt mindre krevende økter i både utholdenhet og styrke, og fokuser på kvalitet og ikke kvantitet. Dette vil hjelpe deg mentalt til å føle at du mestrer treningen, noe som gjør neste økt lettere å starte på. 

Har du tatt den helt ut under studiestart-festene, har dette dessverre satt sine spor på kroppen, og du vil kjenne at en løpetur med samme hastighet som før sommeren vil være mye tyngre. Øvelsene under styrketreningen vil også kanskje kreve at du reduserer vekten noe den første tiden, men ikke la det bli en hvilepute.

 

Kroppen må utfordres

Når du har kommet i gang og treningsvanene har blitt en del av hverdagen, er det på tide å utfordre deg selv. Det kommer ikke mye resultater av monoton og lite utfordrende trening, kroppen trenger å slite for å bygge seg opp igjen. Legg på vekter under styrketreningen når du kjenner at du fint kunne utført flere repetisjoner, ikke se deg blind på antall reps. Ved kondisjonstrening vil utholdenhet, oksygenopptak og melkesyreterskel forbedres ved stadige økninger i hastighet, veksling mellom intervaller og langkjøring.

Husk at kroppen er avhengig av variasjon i treningen for å prestere bedre og bedre. Mentalt er det også viktig å variere og finne treningsformer en liker og mestrer for å holde motivasjonen oppe. En god balanse mellom høy og lav intensitet er viktig for å la kroppen restituere seg mellom øktene. Kjør en annen type aktivitet enn den tøffe økten du fullførte dagen før.

Med gode treningsvaner nå, vil du utover høsten kunne holde i gang selv om studier og hverdagen krever mye. Trening gir energi i hverdagen!

 

God oppstart!

LES OGSÅ: Treningsformene som gir deg superenergi

LES OGSÅ: Hva er best av pulsklokke og trenings-app?