(StudentTorget.no):

Haralampos Sarhosidis (21) studerer fysikk, astronomi og meteorologi ved UiO. Da han for litt over ett år siden flyttet hjemmefra, opplevde han at tallene på vekten raste nedover.

– Jeg ble veldig tynn. Det var slutt på mammas kaker, de store middagsporsjonene og alle de andre godsakene jeg fikk da jeg bodde hjemme.

Sarhosidis forteller at han prøver å tenke over hva han spiser, men ender ofte opp med å velge mat ut i fra prisen.

– Jeg tenker over hva jeg spiser, men prioriterer som regel prisen. Det jeg kjøper skal selvsagt være sunt og godt, men først og fremst billig. Jeg prøver å få i meg mye frukt, men jeg er ikke så glad i grønnsaker.

 

 

 RASTE I VEKT: Haralampos Sarhosidis (21) raste ned i vekt da han flyttet hjemmefra.

Et godt variert kosthold

Thora Sivertsen (21) studerer fysioterapi ved HiOA. Hun og Sarhosidis forteller at de synes det er viktig å få i seg innholdsrik mat og vitaminer når man er fulltidsstudent.

–  Det er viktig å få i seg nok nærings- og innholdsrik mat. Det er også lurt å ta seg tid til å lage  ordentlige middager og ha et variert kosthold, forklarer Sivertsen.

– Man bør få i seg nok vitaminer og ikke glemme å drikke mye vann med tanke på hvor krevende en students hverdag er. Det er også viktig å ikke gå glipp av måltider og ikke la være å spise, sier Sarhosidis.

 

Ferdigmat

Studentene forteller at de sjeldent spiser ferdigmat, men at de en gang iblant ender opp med en pakke nudler til middag eller en kebab på byen.

– Jeg spiser ikke junkfood ofte, kanskje en frossenpizza en gang hver andre uke. Jeg velger heller å spise noe ordentlig som for eksempel laks, kjøtt eller kylling. Det tar jo ikke så lang tid å lage heller, sier Sarhosidis.

 

 VIKTIG: Thora Sivertsen (21) mener det er viktig å få i seg næringsrik mat når man studerer.

– Men jeg er ikke særlig flink til å lage ting fra bunnen. Jeg vil ikke bruke så lang tid på noe som kan lages dobbelt så fort med ferdige produkter som for eksempel Toro og Fjorlands, legger han til.

Sivertsen spiser heller ikke mye ferdigmat, men har et godt forhold til nudler.

– Jeg spiser svært sjeldent pølser, pizza og andre usunne ting, men jeg er veldig glad i nudler hvis det regnes som ferdigmat, sier Sivertsen.

 

Nøkkelhullprodukter

Ernæringsfysiolog, Lise Von Krogh i bramat.no, mener noen studenter velger mat ut ifra hva de har lyst på, i stedet for det de bør spise.

– Hvis man ikke er så flink på kjøkkenet, bør man hvertfall se etter de produktene som er nøkkelhullmerket i butikken. Dette er mat som er mer næringsrik enn de fleste pizzaer, nudler og annen hurtigmat.

Hun anbefaler også studentene å ha fisk til middag noen ganger i uken for sunn variasjon i kostholdet.

– Hvis du ikke er så stø på å tilberede fiskefilet, kan du bruke fiskekaker og fiskegratenger, men velg dem med mest fisk. Dette kan du lese i ingredienslisten.

– Fiskemat kan være veldig smart for da får man mye viktig i seg, så det er fint å ha dette noen dager i uken, sier Lise Von Krogh, som også har sin egen blogg

 

 

 SPIS FISK: Ernæringsfysiolog, Lise Von Krogh, oppfordrer studenter til å spise mer fisk og grovt brød. (FOTO: John Harald Knutsson)

Jo grovere jo bedre

Krogh oppfordrer studentene til spise grovt brød eller kornblandinger med fullkorn til frokost og lunsj. Det gir energi som varer og det vil du merke på at du har lettere for å konsentrere deg.

– Det er veldig lurt å velge grovt brød og bruke det som heter brødskalaen. Velger du det som er grovt eller ekstra grovt får du i deg mye næring, fiber og mineraler som er viktig for at kroppen skal fungere. Har brødposen nøkkelhullsmerket på seg, vil du få i deg mindre salt og sukker.

– Det gjør at du er mer konsentrert på formiddagen og frem til lunsj. Det sørger også for å du får god konsentrasjon og energi som varer mye lengre, forklarer hun.

 

LES OGSÅ: 10 tips til god treningsplanlegging

 

LES OGSÅ: Derfor svetter du når du er nervøs