(StudentTorget.no)

"Jeg trener en del men er usikker på mat etter trening.
 
Jeg har ikke et mål om å gå ned i vekt, men å trene bort det lille ekstra på magen og stramme den inn.
 
Med dette som mål, er det så lurt å spise noe særlig etter trening? Er redd for at jeg spiser for mye og at treningen derfor får liten effekt og at fettet på magen ikke forsvinner. Eller at det tar lengre tid.
 
Poenget er jo å forbrenne så mange kalorier som mulig. Til nå har jeg ikke brukt å spise noe etter trening ettersom jeg ikke er ute etter å bygge muskler."
 
Dette er et aktuelt spørsmål for mange!
 
Om man ikke ønsker å gå ned i vekt, men vil fjerne eventuellt fett på kroppen, må man logisk nok øke muskelmassen. 

 

ØKT FORBRENNING: Husk at muskler forbrenner mer enn fett! 

 

PROTEINER: Egg er en av de reneste kildene til proteiner i kostholdet

Forbrenner vi fettmasse vil vi gå ned i vekt, om vekten ikke skal endres er det helsemessige beste valget å kompensere med en økning i muskler. 

En viktig ting å huske på er at det er ikke mulig å punktforbrenne underhudsfett (se kildene under innlegget).
 
Dette betyr at om vi ønsker å fjerne fett fra mageregionen, må dette inngå i en reduksjon av fettmasse på resten av kroppen også. 
 
 

Hva trener vi?

Jeg vet ingenting om type trening, intensitet eller hyppighet. Dette gjør det veldig vanskelig å gi helhetlige svar på et så omfattende spørsmål. 
 
Fettforbrenning krever oksygen, men likevel vil kroppen forbrenne mer fett i løpet av en økt med høy intensitet, enn under en økt med lav intensitet på samme tid.
 
Les innlegget "Derfor forbrenner vi mer fett ved lav intensitet, men er det effektivt?"
 
 

Ingen mat etter trening?

Om vi ser isolert på effektene av kaloriforbrenning ved trening og ønsket om nedgang i fettprosent, vil det virke logisk å ikke spise noe etter trening. 
 
Men om vi ikke tilfører noe næring til kroppen etter trening, vil vi i verste fall begynne å bryte ned muskelmasse for å få tilgang til næring. Dette er da viktigere ved høyintensiv trening, enn ved trening som kjennes behagelig. 
 
Ja, vi bør ha et kaloriunderskudd om vi ønsker å gå ned i vekt, men om vi ønsker å beholde muskelmasse og tære på fettet er det viktig å spise etter trening. 
 
Alle kan gå ned i vekt ved å trene utholdenhet mange timer i uka og ikke fylle på med næring, men da mister vi altså både muskler og fett. I tillegg vil denne raske snarveien ikke være en livsstil vi bør opprettholde over lengre tid. 
 
"Til nå har jeg ikke brukt å spise noe etter trening ettersom jeg ikke er ute etter å bygge muskler."

 

VÆR TÅLMODIG: Med bra næring og smart trening i hverdagen vil man etterhvert se resultater.

 

 

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener:

Helene (27) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber som PT på sats Majorstua, og har også spinningtimer og gruppetimer. Er gymlærer på videregående og gruppelærer på Norges Helsehøyskole. Helene driver også bloggen KunnskapsrikTrening.no, og har nettopp lansert Bratrening.no. 

Det er ikke så enkelt å bygge muskler at man får synlig større muskler om man absolutt ikke vil! Men det er lett, og lurt å forhindre at vi bryter ned muskelmassen vår som et resultat av dårlig kosthold og mye utholdenhetstrening.

Alle anbefales å spise i sammenheng med trening, og da er et proteinrikt måltid med gode karbohydrater bra. 
 
"Proteiner i hverdagen, hvorfor er det så viktig?"
 
"Slik får du i deg nok proteiner i hverdagen"
 
 

Muskler forbrenner mer kalorier enn fett!

Ønsker vi å øke forbrenningen vår vil det være optimalt å ha mer muskelmasse enn fettmasse.
I hvile forbrenner 1 kg muskler litt mer enn 1 kg fett, og i aktivitet vil dette øke.
 
Les mer om forbrenning i fett og muskler.
 

Tren smart, spis bra!

Kroppen trenger næring, selv om vi ønsker å endre fettprosenten vår. Fyller vi på med bra næring i hverdagen, og i tillegg trener smart og effektivt vil vi se resultater.
 
Det finnes ingen mirakelkur som varer, derfor må vi være tålmodige!
 
En aktiv hverdag med et godt kosthold gir gode vaner og resultater i lengden. 
 
Blir det en aktiv dag på dere?
 
 
Punktforbrenningsmyten, kilder:
 
Vispute et al (2011) The effect of abdominal exercise on abdominal fat. J Strength Cond Res. 25(9):2559-2564.
Löberbauer-Purer et al (2012). Can alternating lower body negative and positive pressure during exercise alter regional body fat distribution or skin appearance? Eur J Appl Physiol. 112(5): 1861-1871.