(StudentTorget.no)

Våren betyr eksamenstid for mange, og hverdagen blir ofte satt på vent.
Selv om vi er opptatt av lesing, pugging og eksamensstress er det viktig å fortsette gode treningsvaner. 
 
Faller vi ut av treningshverdagen nå, er det lett å la det skure og gå resten av sommeren. Da blir høstens oppstart ekstra tung, noe vi kunne ha unngått. 
 
 

Tren enkelt og effektivt!

Trening må ikke være ekstremsport eller vare i evigheter. 
 
Allt trening er bedre enn ingenting, og tenker du på å holde høy intensitet vil du kunne klare deg med mindre enn ved lavere intensitet i perioder. 
 
Har du et godt treningsopplegg bør du prøve å følge dette uansett eksamensperiode eller ferie. 

 

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener:

Helene (27) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber som PT på sats Majorstua, og har også spinningtimer og gruppetimer. Er gymlærer på videregående og gruppelærer på Norges Helsehøyskole. Helene driver også bloggen KunnskapsrikTrening.no, og har nettopp lansert Bratrening.no. 

 

Slå to fluer i en smekk!

Syns du lesingen tar opp all ledig våkentid kan du legge inn noen enkle, og effektive styrkeøvelser etter en joggetur/rask gåtur. Spensthopp opp på benk er en effektiv øvelse som ikke bare utfordrer spensten, men også koordinasjon og kroppsbeherskelse. 

 

Spensttrening er effektivt!

Når muskler jobber både som en brems (eksentrisk), og som en motor (konsentrisk) kalles det Plyometrisk trening. Denne typen trening er utfordrende, blandt annet fordi det ofte utføres hurtig, og musklen jobber som en fjær. 
 

Les mer om ulike typer muskelarbeid

 
Denne øvelsen kalles også Boxjump. Senk ned og ta sats. Land på benken med myk landing. (Se demonstrasjonsbilde øverst i saken)
 
Her får du garantert opp pulsen, og etter 3-4 serier med 8-10 hopp vil det kjennes godt i ben og setemuskulatur!
 

Les mer om effektive spensthopp!

 
Hvilke spenstøvelser pleier du å gjøre?