(StudentTorget.no):

Lurer du deg selv, eller blir du lurt av instruktøren?
 
Er det realistisk å legge opp til melkesyretopper, og kontinuerlig arbeid opp mot 90 % av makspuls de første 15-20 minuttene?
 
Finnes det noe som heter "En rolig intervalløkt"?
 
Intervalltrening er en effektiv treningsmetode, og kan gi formen din det lille ekstra dyttet oppover.
Hvor effektiv denne treningsmetoden er, avhenger av hvor godt økten er planlagt, og minst like viktig, hvor realistiske forventningene til økten er!
 
 

Hva er intervalltrening?

Intervalltrening kjennetegnes av høy intensitet, altså arbeid på en høy prosent av maksimal hjertefrekvens. Måler vi puls underveis, noe som bør gjøres, skal pulsen vår ligge over 85 % av makspuls. Altså svært anstrengende. Arbeidsperioden bør nå opp mot 20 minutter, altså minus oppvarming og pauser.

 

 

På grunn av den høye intensiteten, må treningsøkten deles opp i kortere deler, med aktiv hvile mellom.

Nå vi jobber med høy intensitet kan ikke dette nivået holdes oppe i veldig lange drag. Pausene mellom hvert intervall er derfor viktig for å yte maksimalt når det virkelig gjelder, og bør være kortere enn intervallene.
 
Les mer om intervalltrening og intensitet.
 
 

En vellykket intervalløkt er den man klarer å gjennomføre!

Hvordan man legger opp intervalløktene sine, enten det er på spinning, eller med joggesko, er avhengig av flere faktorer. 
 
Det viktigste å tenke på er at man skal holde seg til definisjonen av intervalltrening, altså svært høy intensitet, over 85 % av makspuls, og med kortere pauser enn selve intervallet. 
 
Om du kjører korte og mange, eller lengre og færre intervaller, avhenger blandt annet av hvor lenge du klarer å arbeide på svært høy intensitet. Har du lagt opp til 4 minutter intervaller, men sprekker etter to, kan løsningen være å korte ned på intervallene til du har økt formen enda mer. 
 
Jo bedre trent vi er, jo lengre klarer vi å arbeide rett under melkesyreterskel, selv om følelsen er svært anstrengende. 
 
I starten, når vi begynner med intervalltrening, er det naturlig å bruke tid på å finne riktig lengde på intervallene, men også å klare å presse seg seg mer og mer. 
 
Legg derfor opp til intervalløkter du klarer å gjennomføre den første tiden, for så å øke kravene i takt med at formen stiger. En avbrutt intervalløkt er ikke særlig motiverende, og kan ved gjentakelse føre til at vi gir opp hele prosjektet. 
 
 

En intervalløkt er ikke en makspulstest!

 

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener

Helene (29) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber selvstendig som personlig trener, og starter denne våren utetrening i gruppe. Hun er også gym- og biologilærer på videregående skole. Helene driver også bloggen kunnskapsriktrening.com, og er faglig ansvarlig på nettsiden Bratrening.no.

En annen viktig faktor ved intervalltrening, er at intensiteten skal holdes oppe, og jevn i løpet av intervallene. 

Dette betyr at pulsen skal opp over 85 % av makpuls så raskt som mulig (det er derfor det er så viktig med aktiv hvile, og ikke stillestående pauser). Pulsen skal holdes relativt jevn på høyt nivå, helt til pausen. 
Det er altså ikke et mål å oppnå melkesyre/makspuls i hvert intervall. Men heller klare å holde intensiteten oppe!
 
Melkesyreterskelen er individuell, og presses oppover med riktig trening. 
 
En intervalløkt, er altså ikke en makspulstest i hvert intervall. Men press deg gjerne ekstra siste innspurt!
 
Så om instruktøren, eller treningskompisen måler øktens kvalitet i om man kom opp til makspuls eller ikke, bør du tenke deg om en gang til. 
 
 

Intervalltrening er gjennomførbart for alle!

Alle kan klare å trene intervaller. Det gjelder bare å legge opp øktene etter hvem som skal gjennomføre de. 
 
Uansett hvor godt trent du er, eller hvor erfaren du er med trening, skal intervalltrening være tøff trening!
 
Bestem deg før økten, og planlegg nøye hvordan du skal gjennomføre før du kommer på #trening. Hvor mange minutter arbeid, og hvor mange minutter pause? Hvor mange drag, og hvor lang oppvarming?
 
Intervalltrening kommer til å løfte formen din!
 
 

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller