(StudentTorget.no)

Navnet på øvelsen kommer av at haka skal komme så høyt opp, at du har den over stanga, derav Chin Up.
 
Denne øvelsen blandes ofte med Hang-ups/Pull-ups, og likner på mange måter. Navnene brukes om hverandre, og begge øvelsene er gode i alle styrketreningsprogram.
 
Tren ute i Tufteparken på St-Hanshaugen i Oslo!
 
 

Chins eller Pull-ups?

Forskjellen på disse to øvelsene er grepet du holder på stanga. 
 
I Chins har du et underhåndsgrep, håndflatene mot deg, slik at Biceps får mer optimale arbeidsforhold. I Pull-ups/Hang-ups brukes et overhåndsgrep, med håndflatene fra deg, slik at den store ryggmuskelen Latissimus Dorsi utfordres mer, og Biceps mindre. I denne øvelsen varieres bredden på grepet, et bredt grep øker utfordringen, og er dermed tyngre enn med smalt grep. Ryggmusklene må jobbe mer, og Biceps mindre i et bredt grep.

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener

Helene (29) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber selvstendig som personlig trener, og starter denne våren utetrening i gruppe. Hun er også gym- og biologilærer på videregående skole. Helene driver også bloggen kunnskapsriktrening.com, og er faglig ansvarlig på nettsiden Bratrening.no.

 

Les mer om øvelsen og muskelbruk

Les mer om opptrening til Hang-ups

 
Utfordringen er ikke over enda, å løfte sin egen kroppsvekt krever mye trening!
 
 

Start med Chins!

Chins er øvelsen som de fleste klarer å utføre før Pull-ups/Hang-ups, på grunn av arbeidsforholdene til blandt annet Biceps. 
 
Å starte med Chins vil hjelpe på motivasjonen, og er en god opptrening til de andre variantene av å løfte sin egen kroppsvekt. 
 
Bruk strikk som hjelp oppover, eller hopp opp og brems så sakte du kan på vei ned, om du ikke er sterk nok til å utføre en fra strake armer til haka over stanga ennå.
 
 

Slik gjør du:

Trekk deg rett opp fra strake armer, uten å hjelpe til for mye med bena. Stram magen for å holde kroppen stabil, og før albuene ned langs kroppen. Sikt mot å holde skuldrene lave gjennom hele øvelsen, noe jeg øver mye på.
 
Når du når toppen, bremser du så mye du kan på vei ned igjen. 
 
Denne typen øvelse krever kontroll i muskulaturen i øvre rygg og skulderbladene, i tillegg må Biceps og den store ryggmuskelen samarbeide i en bevegelse.
 
Dette er en skikkelig tung øvelse, men det er utrolig motiverende når man endelig klarer å løfte seg opp helt uten hjelp! Da er all tiden brukt på opptrening verdt det.
 
God trening!
 

Treningskjeden Actic gir studentpriser og gratis innmelding til StudentTorgets medlemmer

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller