(StudentTorget.no):

#Trening med kroppsvekt er både effektivt og gøy. Særlig fordi det kan gjøres hvor som helst, som for eksempel på stuegulvet før jobb. 
Noen muskler er likevel vanskelig å utfordre med lite, eller ikke noe utstyr, fordi disse musklene arbeider under bevegelser som ikke er så enkelt å få til med kun kroppen som verktøy.
 
Skuldermuskelen, delta, er et eksempel på en slik muskel. Selv om skuldrene får jobbet ved vanlige pushups vil ikke denne øvelsen primært utfordre skuldermuskelen. Samtidig er skuldermuskelen delt i tre, fremre, midtre og bakre delta, noe som gjør at denne muskelen kan trenes med mange forskjellige varianter av øvelser. 
 
 

En variant av pushups

For å rette fokuset mot skuldre når jeg trener hjemme er denne varianten av pushups en god øvelse. 
 
Pike pushups, eller skulder-pushups ser egentlig ut som en blanding av pushups og yoga. Og er også en super måte å trene seg opp til håndstående pushups.
 
 

Stå med rumpa opp i taket

Start i klassisk pushups-posisjon, og gå flytt føttene oppover mot hendene slik at du blir stående i en omvendt V. Hvor spiss V du kan stå i begrenser seg av lengden på hamstrings i bakside lår, er dette et stort problem kan du ha lett bøyde knær. 
 
Senk overkroppen ned mot gulvet slik at hodet så vidt treffer, før du presser opp igjen. Husk å stramme i magen for å holde kroppen mest mulig stabil underveis.

Den begrensende faktoren for meg i denne øvelsen er helt klart bakside lår, og er noe som gjør at jeg ikke kommer så langt frem med tærne som jeg ønsker. Det strekker godt i hamstrings, noe som er en bonus i tillegg til muskelarbeidet i skuldrene. 

 

Vanskelighetsgrader

Denne øvelsen kan varieres og tilpasses de fleste. Som nevnt vil denne øvelsen være en god opptrening til håndstående pushups, og jo mer loddrett overkroppen står i forhold til underlaget, jo mer likner øvelsen på håndstående. 
 
En annen måte å gjøre dette mer utfordrende er å stå på en forhøyning med tærne, for å kutte ut eventuelle begrensninger fra bakside lår. Bruk en benk, eller press føttene mot en vegg. Bruker du veggen kan du gå litt lengre opp hver økt, og til slutt står du i håndstående mot veggen. 
 
Perfekt øvelse i hjemmetrenings-programmet!
 
Denne typen øvelse passer veldig godt i treningsprogrammet for hjemme- eller utetrening, og kommer til å dukket opp i gruppetimene utendørs her på Fornebu!
 
 
Nå er det allerede torsdag, hva er deres spreke planer?
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller