(StudentTorget.no):

Noen mennesker er alltid blide om morgenen selv om de står opp ved soloppgang. Mens andre mennesker derimot, aldri ser ut til å klare å legge seg før sent på natt og våkner opp påfølgende sent også.
 
Men selv om du er slapp om morgenen, kan det delvis være genene dine og ikke nødvendigvis latskapen din sin skyld.
 
Det er genene våre som avgjør om vi er A- eller B-mennesker, forteller søvnekspert ved Haukeland Universitetssykehus, Bjørn Bjorvatn. Ifølge ham er det umulig for et B-menneske å omvende helt på sine søvnvaner.
 
– B-mennesker og A-mennesker er genetisk forskjellige. En hundre prosent omvending er derfor ikke mulig. Men ved å følge faste rutiner kan man få mer overskudd tidlig på dagen, forklarer han til NRK Puls.
 
 
Grunnen til dette er at den biologiske klokken går saktere hos B-mennesker, noe som gjør at de ønsker å være senere oppe om kvelden. A-mennesker merker behovet for søvn tidligere på kvelden og kommer seg derfor opp tidligere om morgenen.
 
Det finnes heldigvis råd til B-mennesker der ute som ønsker å legge seg før på kvelden:
 
 
 

Still vekkerklokka til et tidligere tidspunkt

Start med å sove til du våkner opp av deg selv. Etter denne dagen stiller du klokken en time tidligere for hver dag, frem til du finner et ønskelig tidspunkt å stå opp om morgenen.
Ønsker du å kunne klare å stå opp kl. syv om morgenen, må du venne kroppen til det over tid.
 
– En slik tilnærming er viktig. Hvis man plutselig blir eksponert for masse lys tidlig på dagen, kan man risikere å bli enda mer B-menneske, forklarer Bjorvatn til NRK Puls.
 
 
 

Gå på tur den første halvtimen etter at du har våknet

Å eksponere kroppen for dagslys kort tid etter man har våknet kan være lurt hvis man ønsker å forbedre døgnrytmen. Ved å få lys inn i øynene vil hjernen venne seg til å bli mer våken.

På vinterstid er det mange som benytter seg av lyslamper ved frokostbordet for å bli mer våken. På den lysere tiden av året kan det derimot lønne seg å ta en morgentur. Men dropp solbrillene selv om det lyset er skarpt for øynene, lyset må inn i øynene for å få ønsket effekt.
 
 

Unngå kaffe etter middagstider

Kaffe og andre koffeinholdige drikker som brus og te etter klokken 17, vil påvirke kroppen og kan hindre deg fra å sove. Grunnen til dette er at kroppen bruker energi på å forbrenne koffeinet, og det kan dermed være vanskelig for kroppen å komme inn i en god søvnrytme hvis kroppen må bruke store deler av natten på å kvitte seg med dette stoffet.
 
Selv om du klarer å sove, kan du oppleve å sove urolig og det kan forklare hvorfor du er trøtt og uopplagt selv om du fikk åtte timer søvn i natt.
 
 
 

Kutt ut digitale verktøy minst én time før sengetid

Lyset fra alle de digitale skjermene vi omringer oss med til daglig aktiviserer hjernen vår, slikt som sollyset, og får oss til å bli mer opplagte enn det vi ønsker. 
 
For å unngå å sove dårlig eller å få en lang innsovningstid, bør du derfor kutte ut TV-tittingen en time før leggetid, slik at hjernen kan slappe av og forberede seg for søvn. Les heller facebook-oppdateringer om morgenen enn på sengekanten.
 
 
 

Unngå å sove på dagtid

En «powernap» midt på dagen kan gi deg den ekstra energien du trenger for å få unna litt ekstra studiearbeid på kvelden, og skal bare være en kjapp restitusjon for kroppen. Ender du derimot opp med å sove et par timer, risikerer du å gå inn i dyp søvn og du vil fort oppleve å være trøtt resten av dagen.
 
En «powernap» bør derfor ikke var særlig lengre enn 10-15 minutter, og det er ikke nødvendig at man sovner i løpet av denne tiden heller.
 
 
Skal du klare å overvinne trangen til å være oppe sent og sove til langt ut på dag, er det bare én ting som gjelder – struktur!
 
Skal du klare å komme deg opp tidlig i ukedagene, må du derfor gjøre det samme i helgene også. Sover du til langt ut på dagen på lørdag og søndag, ødelegger du alt arbeidet du har lagt inn for å snu om på døgnrytmen tidligere i uka.
 
– Ønsker du å være opplagt klokka 7 på morgenen i ukedagene, må du også opp klokka 7 i helgene, avslutter søvneksperten.  
 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet

20 % rabatt på menger av pensum

Adlibris gir 20 % rabatt på menger av pensum (Gjelder ikke fastprisede bøker utgitt i 2018)
Pensumgaranti - Finner du ikke pensumboka? Få gavekort Les om pensumgarantien

Registrer deg som studentkunde og få alle fordelene med å være Adlibris studentkunde:
- Alltid fri frakt
- Alltid maks rabatt og lave priser
- Mulighet til å dele opp betalingen
- Velg blant Norges og Nordens største bokutvalg
- Billig studiemateriale


Register deg som studentkunde


Sjekk også ut disse studentrabattene:


- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- IF Skadeforsikring - Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 10 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser