(StudentTorget.no):

Treningsglede er ikke naturlig, eller medfødt hos alle, tvert i mot. Kjempemange har aldri opplevd treningsglede, og kan virkelig ikke forstå hvordan noen kan like å trene. Bare dette kan være demotiverende i seg selv, og det hjelper heller ikke at "alle" andre er utrolig glade og virkelig elsker å trene, uansett vær og klokkeslett.
 
Dette kjenner jeg meg igjen i, fordi jeg fant ikke treningsgleden før for noen år siden. Det å bli glad i å trene tar tid for mange, og det kan virke som en uendelig lang vei til noe man ikke helt forstår. Hvordan kan noen like å trene når jeg syns det gjør vondt i hele kroppen, og er lite fristende de fleste dager i uka?

Dette kjenner jeg meg igjen i, fordi jeg fant ikke treningsgleden før for noen år siden. Det å bli glad i å trene tar tid for mange, og det kan virke som en uendelig lang vei til noe man ikke helt forstår. Hvordan kan noen like å trene når jeg syns det gjør vondt i hele kroppen, og er lite fristende de fleste dager i uka?

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener:

Helene (29) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber selvstendig som personlig trener, og starter denne våren utetrening i gruppe. Hun er også gym- og biologilærer på videregående skole. Helene driver også bloggen kunnskapsriktrening.com, og er faglig ansvarlig på nettsiden Bratrening.no.

 

 
Her er mine beste tips til å bli glad i å trene
 
Ingen andre kan bestemme at du skal komme i gang med treningen, det er din egen avgjørelse. 
 
Ja, det er slitsomt, vondt, kjedelig og tar lang tid å komme i gang med treningen, særlig å bli glad i å trene i tillegg. Ta den tiden du trenger!
 
Finn treningstyper som du liker, slik at du kan variere mellom hard og effektiv trening, og lettere treningsøkter. De fleste finner noe de liker å gjøre som involverer bruk av kroppen. 
 
Utfordre deg selv med nye aktiviteter, øvelser, og ulik intensitet, men ikke føl deg presset til å delta på noe som ikke motiverer deg. 
 
Gode restitusjonsdager med nok søvn er viktig, men gir også muligheter for å tenke at det blir godt å trene igjen!
 
Følelsen etter en treningsøkt er uvurderlig, særlig om du fokuserer på fremgangen din, uansett hvor stor eller liten den er.  
 
Jeg har endelig funnet glede ved trening og fysisk aktivitet, og unner alle andre den sammen opplevelsen. Liker du å trene, blir det mye lettere å få trening inn i hverdagen, og etterhvert blir en treningsøkt noe en kanskje til og med ser frem til. 
 
Det er hardt i starten, men ikke gi opp. Treningsglede er et verktøy til å få en aktiv hverdag, og gir meg mye glede!
 
 
Hva er dine tips til treningslede?
 

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller