(StudentTorget.no):

Akkurat som at rikelig med søvn og nok fysisk aktivitet i løpet av uken er viktig for helsen og energinivået ditt, er det også viktig at du spiser riktig. For å prestere bra i løpet av studiehverdagen, er det visse matvaner det kan være lurt å legge sin elsk på.
 
Vi har samlet en rekke gode mattips fra nettstedene Forbes.com og alifeofproductivity.com, over hvilke matvarer du kan spise med god samvittighet.
 
 
 

Havregryn

Nevrologer ved Oslo Universitetssykehus har funnet ut at cirka 20 prosent av maten vi inntar absorberes opp av hjernen, som utvinner det til energi. Skal du ha den perfekten starten på dagen, er havregryn den perfekte hjerneføde. Og i tillegg er det superbillig!
 
Havre er lavt på kalorier, inneholder rikelig med kostfiber, næringsstoffene magnesium og jern, og består av langsomme karbohydrater. Havregryn gir deg den perfekte starten på studiedagen, og holder sulten og blodsukkeret stabilt over mange timer. Spis gjerne en porsjon med havregrøt sammen med litt bær, eller havregryn sammen med favorittyoghurten din. Og dette kan gi deg det perfekte utgangspunktet for en effektiv dag med forelesninger.
 
 
 

Blåbær

Når noe er så godt, burde det også være kjempelett å tilføre mer av disse superbærene i kosten din. Blåbær er nemlig stappet med antioksidanter som hjelper minnet ditt ved å aktivtere viktige enzymer i hjernen.
 
Studier har også vist at blåbær kan øke minnekapasiteten din, fordi antioksidantene stimulerer blodtilførselen i hjernen, som holder den fokusert og vitalisert over flere timer.
 
 
 

Avokado

Denne frukten er rik på sunne fettsyrer som hjelper hjernefunksjonen og konsentrasjonen din. I tillegg, hjelper avokadoen kroppen med å ta opp andre næringsstoffer, og fruktens mengde av antioksidanter kan være med på å redusere risikoen for blant annet kreft, hjertelidelser og tidlig aldring.
 

LES OGSÅ: Maten du bør spise før du skal på jobbintervju

 
 

Fet fisk

Fisk og tran inneholder de langkjedede Omega 3-fettsyrene, EPA og DHA, i tillegg til å være en god kilde til vitamin D. Dette er viktige næringsstoffer som kroppen vår er avhengig av, og som kan motvirke flere sykdommer. Omega 3 er bra for hukommelsen din, men ifølge flere studier kan disse fettsyrene også redusere risikoen for depresjon og hjertelidelser.
 
Spiser du fet fisk minst to ganger i uken, får du dekket kroppens behov for både Omega 3 og vitamin D. Husk å spise litt mer fisk på vinterstid, da får vi nemlig ikke i oss nok vitamin D fra solen.
 
 
 

Grønn te

Denne drikken inneholder både antioksidanter og koffein, og er et lurt alternativ til vanlig kaffe.
 
Grønn te inneholder nemlig aminosyren L-theanine, som hjelper med å skille ut koffeinen over tid. Dette gjør at du får en lengre effekt av koffeinet fra grønn te, sammenlignet med det du får fra kaffe. Denne aminosyren er også effektiv med å hjelpe deg til å sove om kvelden, og du kan fint kan drikke grønn te gjennom hele dagen uten å være redd for å miste nattesøvnen.
 
 
 

Mørk sjokolade

Hvorfor ikke avslutte arbeidsdagen med litt sjokolade? Mørk sjokolade inneholder antioksidanter, små mengder med koffein og magnesium som reduserer stress og stimulerer utskillelsen av endorfiner og serotonin i hjernen, som gjør deg glad.

Å spise et par ruter med mørk sjokolade, kan være perfekt for å avslutte studiedagen med en liten belønning, og kunne gå fra lesesalen med godt humør og fokuset på topp.
 

LES OGSÅ: Guiden til det perfekte kosthold

 
 

Linfrø

Som med flere av de andre matvarene på denne listen, er også linfrø en god kilde til aminosyrer, antioksidanter, Omega-3, vitamin B og magnesium. Alle er verdifulle næringsstoffer som kroppen har god nytte av, og som kan hjelpe deg med å holde fokuset oppe i løpet av dagen.

Det kan imidlertid være vanskelig for fordøyelsessystemet å bryte ned disse frøene, så knus dem gjerne før du bruker de slik at kroppen får maksimalt ut av denne supermaten. Linfrø egner seg godt som topping på cottage cheese, havregrøt, yoghurt og mye mer.
 
 
 

Nøtter

Nøtter og frø er proppet med sunne fettsyrer, aminosyrer og inneholder dessuten vitamin E, som er bra for å ivareta hjernens kognitive funksjon. Spis en liten håndfull med nøtter hver dag, og du sikrer at kroppen får i seg viktige næringsstoffer og hjelper deg med å holde konsentrasjonen på topp.

 

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller