(StudentTorget.no):

Dette tror jeg veldig mange kjenner seg igjen i, og jeg får ofte spørsmål om hvorfor man blir støl i for eksempel biceps etter å ha trent rygg. Som regel kjenner vi at musklene blir slitne underveis i treningen, og ved noen øvelser vil det kjennes andre steder enn der øvelsen primært er ment å kjennes. Et godt eksempel på dette er at vi ofte blir slitne i armer og skuldre før brystet under benk-, eller brystpress.
 
“Gjør jeg øvelsen feil, eller er det en lite effektiv øvelse?” Det er umulig å si om øvelsen gjøres feil uten å se utførelsen og teknikken, men som regel handler dette om at de fleste øvelser aktiverer flere muskler samtidig. Om øvelsen er effektiv eller ikke kommer som regel an på hva ønsket effekt faktisk er, noe som er veldig individuelt.
 

Små og store muskler

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener

Helene (29) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og en bachelorgrad i molekylærbiologi. Hun er i tillegg utdannet personlig trener og kostveileder fra Norges Idrettshøgskole. Helene jobber selvstendig som personlig trener, og er gym- og biologilærer på videregående skole. Helene driver også bloggen kunnskapsriktrening.com, og er faglig ansvarlig på nettsiden Bratrening.no.

En styrkeøvelse som ikke er en svært isolerende øvelse vil aktivere flere muskler under utførelsen. Det er som regel altså flere muskler som skal arbeide under en styrkeøvelse, selv om det ofte nevnes at det er en, eller to muskler som trenes.

Under en push ups, som veldig ofte omtales som en god øvelse for brystmuskulaturen. Om kun brystmusklene skulle arbeidet i en push ups hadde vi ikke kommet langt i utførelsen. I tillegg til brystmusklene som er hovedmuskulaturen som arbeider vil øvelsen kreve at skulder, armer, mage, rygg, og noe sete og bakside lår også aktiveres. Dette er ganske selvsagt om vi ser for oss å utføre en push up uten andre muskler enn brystet.
 
Hvorfor blir vi da ofte slitne underveis, og kanskje støle i ettertid i andre muskler enn hovedmuskulaturen i en øvelse?
 
 

Sliten

Om vi fortsetter med push ups som et eksempel vil vi raskt se at brystmusklene er større (større muskelmasse) enn for eksempel skulder- og armmusklene. Under utførelse av en syrkeøvelse vil muskulaturen arbeide sammen, og de små musklene vil bli utmattet før de store ved løft/hev av samme motstand. Dette fører til at vi ofte først blir slitne og kjenner det godt i de små musklene, enn de større musklene som er involvert i øvelsen.
 
Når vi utfører en push ups vil det altså ikke alltid tyde på feil teknikk om vi blir slitne i armene, og ikke kjenner noe særlig i brystet. Dette betyr ikke at brystmuskulaturen jobber og blir utfordret, men at disse musklene kan utvikle mer kraft og ikke blir like fort utmattet som de små.
 
 

Støl

Om vi ser på grunnen til at de små musklene i kroppen blir først slitne og utmattet enn de større i samme øvelse, vil vi også forstå at det ofte kan føre til stølhet. I en push ups vil vi kanskje klare å presse oss til å utføre litt flere repetisjoner enn om vi skulle stoppet med en gang vi kjente at det sved i armer og skuldre. Dette vil gjøre at de mindre musklene blir presset litt over evne, for at hovedmuskulaturen skal få utfordret seg slik at vi kanskje kjenner noe i disse musklene mot slutten.
 
En annen grunn til at vi ofte blir støle er at det er lenge siden vi jobbet så hardt med en muskel, noe som vil resultere i stølhet. Stølhet er en viktig respons på muskelarbeid, og vil med riktige omstendigheter føre til positive effekter av treningen, svært kort og enkelt forklart.
 
Øvelsen får de store musklene til å arbeide, selv om de små musklene kjennes best!
 
Et annet godt eksempel på å kjenne at øvelsen tar et annet sted enn vi tror den skal er nedtrekk.
 
Denne øvelsen er god for den store ryggmusklen (latissimus dorsi), men det er svært sjeldent vi faktisk kjenner at denne muskelen blir sliten. Vi kjenner heller at øvelsen tar godt i biceps, særlig om vi bruker underarmsgrep, noe som er forståelig om vi leser forklaringen over.
 

Riktig teknikk!

Uansett øvelse er det avgjørende å ha riktig teknikk. Dette er for å unngå skader, og ikke minst for å trene effektivt med tanke på ditt mål for treningen.
 
Selv om det er naturlig at ulike øvelser kjennes i ulike muskler, er det viktig å vite hvilke muskler disse øvelsene involverer. Å sette seg inn i bevegelsesforløpet, alle musklene som skal arbeide, og ikke minst lære seg teknikken. Dette har hjulpet meg veldig mye de siste årene, noe som også bare har økt interessen for treningen i seg selv.
 
Tidligere denne uken var jeg støl i biceps etter å ha utført facepull for rygg. Kanskje ikke så rart?
 
 
Les mer på Helenes blogg KunnskapsrikTrening.com

 - Eller følg Kunnskapsriktrening på Facebook og Instagram!

Sjekk ut disse studentrabattene:

- 8-10 % rabatt på Mac
- 15 % rabatt i butikk hos Vero Moda, se oversikt butikker
- Få Dagbladet pluss i 12 måneder for 1 krone uten noen forpliktelser
- Norges billigste forsikring for studenter 18-25 år
- Norges billigste mobilabonnement for 3GB og 10GB
- Nelly.com gir 10 % rabatt
- Zalando.no gir 10 % rabatt
- Proteinfabrikken gir 15 % rabatt
- Nytelse.no gir 20 % rabatt
- Junkyard.no gir 12 % rabatt (gjelder også nedsatte varer)
- Les DN digitalt i fire uker for 1 krone
- Dustin Home hjemmeelektronikk med egne studentpriser
- Lensway gir studentrabatt: 10 % på linser og 15 % på solbriller