(StudentTorget.no):

En rapport fra analysebyrået IMARC Group spår økt vekst for pulverkaffe på verdensbasis. – Ingen drikker så mye Nescafé som oss nordmenn, og nå følger særlig Asia etter, sier Angelika Rosenberg, kategorisjef for kaffe hos Nestlé Norge. 

En ny rapport fra analysehuset IMARC Group viser at verdens storbybefolkning allerede drikker mye pulverkaffe – og mer skal det nå bli. Fra 2009 til 2016 vokste det globale markedet med 3,6 prosent i året, og frem mot 2022 er den årlige veksten ventet å øke til 5 prosent. I 2016 var totalmarkedet på 84 milliarder kroner.

De som syns dette minner om helligbrøde, kan trøste seg med at fersk kaffe fortsatt er mest populært blant verdens kaffekonsumenter, men frysetørket og spraytørket pulverkaffe – eller instant kaffe, som det heter på godt norsk – står stadig sterkere. Etter sigende er det flere drivkrefter bak veksten, og rapporten trekker frem fire førende faktorer for økningen:

• Mange land opplever økende urbanisering, og kaffe blir et stadig mer populært sosialt samlingspunkt for unge i byene.


• Pulverkaffe er raskt og enkelt og tilberede.


• Tørket kaffe er billigere å transportere mellom land enn hele bønner, grunnet te XX


• Innovasjon er ifølge IMARC en annen viktig vekstdriver, og nye produkter og konsepter med bedre kvalitet, aroma og smak, gjør at pulverkaffe smaker like nybrygget som filterkaffe.

Kaffeprodusentene følger med

Verdens kaffeprodusenter følger utviklingen med argusøyne, og har ingen planer om å ligge på latsiden mens kaffevanene endres. Når asiatene har satt tempoet blant verdens kaffedrikkere, utvider kaffekremmerne sortimentet.

– Som markedsleder på pulverkaffe, både globalt og i Norge, har vi et ansvar for å utvikle kategorien, sier Angelika Rosenberg, kategorisjef for kaffe i Nestlé Norge. – Det siste året har vi lansert en økologisk Nescafé Gull, og Nescafé Gull Rund – som er spesialtilpasset norske smakspreferanser. Samtidig har vi forbedret resepten på flere av våre eksisterende produkter og lansert maskinen Barista, som er spesiallaget for instant kaffe. Det har faktisk aldri skjedd så mye i segmentet som nå, forteller Rosenberg.

Nescafé er en global merkevare, men Norge er det landet i verden hvor Nestlés pulverkaffe står aller sterkest. Te er fortsatt den mest populære varme drikken i store deler av verden, men nå følger asiatiske land, særlig i Midtøsten, etter oss nordmenn, viser IMARC-rapporten.