Planen er å lese de 80 sidene pensum til morgendagens forelesning, men en blinkende laptop i sidesynet forstyrrer konsentrasjonen, og det virker som en umulig oppgave å fokusere rett.

I dag bruker vi i gjennomsnitt 8 timer på aviser, tv, radio og Internett hver dag, og medievanene endres stadig. Nyere forskning viser at det på grunn av tiden vi bruker på nye medier, finnes en risiko for at hjernen kan venne seg til å stadig bytte oppgaver – og dermed blir mindre i stand til å opprettholde oppmerksomhet over lengre tid.

Det har også 21-årige Yngve Sundfjord opplevd. Han studerer for tiden Nye medier ved Universitetet i Bergen, og kan fortelle at hans interesse for Internett og mediebruk har steget i takt med nettets utvikling og stigende popularitet. Han har mange tanker om unges medievaner.

- Jeg ser det som veldig sannsynlig at mange sliter med å få gjort det de skal fordi de bruker for mye tid på forskjellige medier. Dette har også jeg selv opplevd, sier Sundfjord.


- Men de fleste medier som blir brukt av de unge kan, med rett bruk, være nyttige og bidra til læring, samt lettere og bedre informasjonsflyt, men samtidig kan mange av bruksområdene til de ulike mediene være fordummende, sier han, og nevner Internett som eksempel.

LES OGSÅ: NYTTIGE WEBVERKTØY I STUDIEHVERDAGEN

 

 

Integrert del av studiene

 

Tanja Storsul er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun har forsket på de samfunnsmessige betydningene av sosiale nettfenomener, og bekrefter at mediene er en vesentlig del av studentenes hverdag.

- Gjennom mediene oppdateres man på nyheter, man kommuniserer med gamle og nye venner på Facebook, og man finner fagartikler i tidsskrifter og kanskje en forelesning på YouTube. En aktiv student er en aktiv mediebruker, sier hun.

Storsul ser at medievanene kan gå utover tiden man bruker på skole og studier, men presiserer at dette ikke gjelder alle.

- Mediene og nettet brukes til mye mer enn det studierelevante, og det er klart at spiller man spill åtte timer om dagen så blir det mindre tid til studiene, sier hun.


 

 

 

 De unges medievaner

Norske mediebrukere benytter seg av medier i gjennomsnittlig 8 timer hver dag.

Norske medievaner endres stadig, og bruken av Internett er den faktoren som endres mest.

90 prosent av nordmenn har tilgang til nettet.

Unge mellom 16-24 år bruker mellom 161 og 167 minutter på PC og Internett hver dag.

57 prosent av disse går til underholdning, mens 18 prosent går til skolearbeid.

Kilde: Norsk mediebarometer 2009

 

 

LES OGSÅ: SLIK FÅR DU BEDRE KONSENTRASJON

 

 

 

Endres studieteknikken?

 

I dag lever vi i en digital medieverden hvor tilgjengeligheten på medier av alle slag er nærmest uendelig. Det har blitt forsket mye på medienes påvirkning på brukerne, og man vet at hjernen blir påvirket - av hva vi spiser, samt en rekke ytre faktorer. Spørsmålet er om vårt høye mediebruk også kan være med på å endre studieteknikken vår.

- Det er mye vi ikke vet om dette. Men medievaner endres også etter hvert som livssituasjonen endres. De som er unge i dag er gode sosiale nettverkere. Noe av det spennende for framtida er om dette er kompetanser de tar med inn i arbeidslivet, sier Storsul.


Forskere påstår at medievanene vi har lagt oss til i ungdommen, blir med oss videre i voksenlivet, og student Sundfjord ser at det tradisjonelt har vært slik, men at noe er i ferd med å endres.

- Jeg tror at dagens unge generasjon har vokst opp i en tid med så mange teknologiske utviklinger at vi i voksenlivet vil være mer mottakelig for ny teknologi enn tidligere generasjoner.

 

LES OGSÅ: 10 TIPS TIL BEDRE STUDIETEKNIKK

 

 

- Flott redskap

 

Selv om det i forskningsmiljøet fokuseres mest på hvordan mediene kan påvirke dagens unge på en negativ måte, tror både førsteamanuensis Storsul og student Sundfjord tror det finnes mange fordeler ved å tilbringe mye tid i medieverdenen.

- Jeg er stort sett online eller tilgjengelig på Internett på en eller annen måte hele tiden, og jeg tror man oppnår god mestring av data, som i dagens teknologisamfunn garantert blir nyttig å ta med seg omtrent uansett hvilken bransje man vil jobbe i, sier Sundfjord.

Han bekrefter at det går mye verdifull tid og konsentrasjon til unyttige ting på nettet, og brukt på feil måte og for mye kan dette gå ut over skolearbeidet.


- Men Internett er et flott redskap for studenter om det brukes riktig. Det er lett for lærestedene å formidle informasjon, eksempelvis forelesningsnotater, til studentene. For studentene er Internett er også en vital kilde for studenter når man skal skrive oppgaver. Sosiale medier er også en viktig kommunikasjonskilde, fortsetter han.

Det tror også Storsul.

- Livet skal være både lek og alvor, og PC-en er inngang til gøy og moro, spill og underholdning, nyheter og faglig fordypning. Men der noen blir gode til å fokusere, så overmannes andre av distraksjoner, og da kan nettets fristelser være en av mange fristelser. Men, det er lov å ta pauser også. Har man studert og løst faglige gåter ei stund er det lov å lese lette nyheter før neste økt, avslutter hun.