Det å starte i sin første jobb etter studiene kan være en nervepirrende utfordring.

Selv om man kanskje har noe erfaring fra diverse deltidsjobber, er det mange som får sin første opplevelse av det å være en del av en profesjonell bedriftskultur.

John Coleman er en av forfatterne bak den suksessfulle boken «Passion & Purpose: Stories from the Best and Brightest Young Business Leaders».

I et blogginnlegg på Harvard Business review deler han fem essensielle erfaringer han har lært seg, både fra sin egen karriere, og fra arbeidet med boken:

 

1. Ikke skryt på deg mer enn du kan

Mange av dem som er nye i arbeidslivet forsøker å fremstå som mer kunnskapsrike enn de egentlig er.

De stiller ikke spørsmål. De tror tvert i mot at de må ha svarene for å være verdifull for deres arbeidsgiver, og de kan ikke innrømme en mangel på erfaring eller forståelse.

De kompenserer for sin manglende kompetanse med å overdrive hva de faktisk kan.

Men her er hemmeligheten: De lurer ikke noen! Ingen forventer at man skal kunne alt i sin første jobb, og man lærer og vokser raskere når man søker reell forståelse, stiller spørsmål, og ber om hjelp når det er nødvendig.

I stedet for å skryte på seg kompetanse man selv mangler, bør man heller anerkjenne den kompetansen og erfaringen kollegene sitter på og bruker dette til sin fordel.

På denne måten vil den første jobben etter studiene bli en erfaring som kanskje til og med er mer lærerik enn selve utdannelsen. 


 

2. Aldri spis lunsj alene

Hver enkelt person man jobber med, fra resepsjonisten til den øverste sjefen, kan lære deg noe verdifullt. Hver av dem kan være en venn og en mentor for din videre karriere.

Mange av de lykkeligste og mest vellykkede mennesker John Coleman kjenner er flinke til å stille spørsmål og søke veiledning fra alle rundt dem. Forskning viser også at personer med sterkere sosiale nettverk lever lenger og oppnår flere av sine mål i livet.

Kontoret er fullt av intelligente, reflekterte og erfarne folk. Bli kjent med dem. Behandle dem med respekt. Still dem spørsmål. Lær av dem. Og ha det gøy underveis.

LES OGSÅ: Ny i jobben? Vær ydmyk og ikke kom for sent

 

3. Sett grenser for ikke å bli utbrent  

De fleste oppgaver blir aldri helt ferdig. På skolen har eksamener, hjemmeoppgaver og gruppeoppgaver definerte forfallsdatoer.

I studietiden tar de fleste seg tid til hyppige, innebygde pauser for å lade batteriene. Men i en jobb er dette annerledes for mange. Man er forståelig nok ivrig etter å gjøre en god jobb, og mange sjefer er altfor glad for ansatte som er villige til å jobbe litt ekstra.

Men man trenger også å lære å sette personlige grenser som tillater deg å opprettholde balanse og unngå utbrenthet. Dersom man blir overarbeidet vil du risikere å bli mindre produktiv på jobb, og ende opp med å ikke trives med jobben.

Bygg korte pauser inn i timeplanen din, og lær tidlig å finne balanse mellom jobb og fritid som passer deg.


 

4. Tjen dine kolleger og kunder

De typiske nyutdannede karriere-jagerne med store visjoner og mye selvtillit kan ofte oppfattes som arrogante og kyniske av andre kolleger.

En vanlig feil unge folk gjør er å fokusere på å klatre fortest mulig i karrierestigen, fremfor å ydmykt forsøke å være en ressurs for sine kolleger og kunder.

Men hvis man ønsker å oppnå respekt fra dem rundt seg og utfordre sin generasjons stereotypier, er det beste man kan gjøre å være behjelpelig og mindre kynisk i jobben.

Vær proaktiv ved å søke ut måter å hjelpe dine kolleger. Tenk fremover for nye måter å glede kundene på. 

Jim Collins har skrevet om hvordan de største lederne ofte kombiner ydmykhet og harde beslutninger. Det å ydmykt tjene dem rundt seg og samle erfaring underveis kan være en fin måte å utvikle lederskapsevner og samle støtte fra kolleger. 

LES OGSÅ: Hersketeknikker: Slik er metodene!

 

5. Jobb hardt og møt opp i tide

Det har vært godt dokumentert av Malcolm Gladwell og andre at hardt arbeid kan være minst like viktig som talent for å oppnå profesjonell suksess.

10.000 timers regelen for eksempel, hevder at for å virkelig mestre en ferdighet, må man dedikere omlag 10.000 timer på bevisst praksis. Og ingenting signaliserer seriøsitet til arbeidsgiveren din som punktlighet, utholdenhet og engasjement.

I det lange løp, vil slike ting høste respekt fra kolleger, og hardt arbeid vil gi deg en mestringsfølelse og en selvdisiplin som kreves for å lykkes i fremtiden. Det grunnleggende er enkelt, men lett å glemme: Jobb hardt og møt opp i tide!