(StudentTorget.no):

Jeg håper denne smoothien vil inspirere til en mer balansert livsstil på mange måter. Jeg tror at mye starter med en balansert livsstil. La oss fokusere på ordet “balansert livsstil” vs “sunn livsstil”. Jeg tror ikke ordet “sunn” gir oss mye positivt, men heller dårlig samvittighet og stress rundt det hele. En balansert livsstil refererer til det å spise hva du vil- når du vil, men i moderate mengder. Så lenge man har noe kunnskap rundt mat og ernæring, sunn fornuft og en god appetitt har du ingenting å bekymre deg for. Husk at kroppen din skal være med deg resten av ditt liv, så behandle den godt!
 
Dette er en smoothie jeg lager når jeg føler jeg har hatt et lavt grønnsaksinntak eller ønsker en lett og rask start på dagen. Dette er en veldig enkel smoothie å lage, hvor man trenger få ingredienser. En grønn smoothie er ikke noe man skal tukle med, mener jeg. Jeg har brukt lang tid på å finne en god smoothie, som er smakfull, sunn og inneholder få ingredienser. I lang tid var smoothiene mine rare og lite smakfulle, men ikke denne gangen. Denne smoothien har en søt, deilig, varmende smak med en kremet tekstur.
 
 
Klikk her for å se alle studentrabatter i Norge
 
 
Denne smoothien har fire ingredienser; Avocado, spinat, dadler og melk. Avocado inneholder det ‘gode’ fettet, noe som skaper den deilige teksturen og smaken. Avocado inneholder mye fiber, vitamin B, folat og kalium.

Therese Elstad, matblogger

Therese Elstad (26) er fast bidragsyter til Studentkokeboka. Hun har studert ernæring ved Universitetet i Agder og Queensland University of Technology i Australia. I dag driver hun bloggen The Baked Apple, hvor hun fokuserer på skandinavisk matkultur med lokale, sesongbaserte matvarer og oppskrifter – som skal inspirere til en bærekraftig og bedre livsstil. Les flere av Thereses oppskrifter på The Baked Apple, og følg henne på Facebook, Instagram og Twitter.

 
Spinat er en av de beste grønne bladgrønnsakene man kan få tak i. Disse små bladene vil holde både deg og immunforsvaret oppe. Proppfull av fiber, A/B/C/E/K vitamin, samt folat, kalium copper og magnesium. Spinat smaker ikke mye alene og er derfor super å bruke i smoothier og/ eller desserter uten at det setter smak, bare en fantastisk grønn farge.
 
Dadler er en veldig allsidig frukt. Dadler kan bli brukt i alt fra smakfulle middagsretter til søtere retter som dessert. Dadler har et høyt innhold av sukker, men heldigvis for oss er det naturlig sukker. Forskjellen på naturlig sukker og raffinert sukker er at naturlig sukker har med seg både vitaminer, mineraler og gjerne litt fiber. Vet at man får alle disse sammen med det naturlige sukkeret gjør at blodsukkeret ikke stiger opp like mye, men holder seg stabilt.
 
For denne oppskriften kan du bruke den melketypen du foretrekker- alt fra kumelk til mandelmelk. Selv har jeg brukt kokosmelk som jeg får fra lokalbutikken her jeg bor (ikke fra boks, men som er laget til å drikke). Jeg syns denne gir en søtere smoothie. Uansett hvilken melk man foretrekker, pass på at det er tilsatt/har naturlig innhold av kalsium. Kalsium er viktig for å opprettholde en sterk og sunn benbygning gjennom hele livet. Det er viktig at vi aldri slutter å få i oss nok kalsium!
 
 

Dette trenger du:

(4 porsjoner)
  • 1 avokado
  • 1 stor håndfull spinat
  • 6 ferske dadler
 
 

Slik gjør du:

  • Fjern steinene fra dadlene og miks alle ingrediensene i en blender. Servér med én gang!
 

Klikk her for flere oppskrifter fra Studentkokeboka