(StudentTorget.no):

Ni av ti arbeidsgivere er fornøyde med arbeidsinnsatsen til de unge sommervikarene, viser en undersøkelse Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) har foretatt.
 
- Jeg synes det er både interessant og gledelig at resultatene viser at norsk ungdom ikke er late, men faktisk vil noe, sier direktør i HSH, Thomas Angell.
Debatten har stormet etter NHO-sjef John G. Bernanders kritikk av ungdommens holdninger til arbeidslivet i sommer. Bernander savner stå-på-vilje og bedre arbeidsmoral blant norsk ungdom og mener det er viktig og selv vise hva du kan bidra med for å fortjene jobben.

Angell innrømmer at undersøkelsen var inspirert av Bernanders utspill, og at det er fornøyelig at resultatet ble et helt annet enn det NHO-sjefen har bekymret seg over.

 - Resultatene viser blant annet at de unge sommervikarene er pliktoppfyllende, arbeidsomme, motiverte, serviceinnstilte og blide, sier Angell.

 

 Dette er saken:


✔ Tidligere i sommer skapte NHO-sjef John G. Bernander stor debatt ved å angripe sommerjobbsøkende ungdommer med påstander om latskap og dårlig arbeidsmoral.


✔Flere arbeidsgivere, blant annet Bagel & juice-gründer Rebecca Mahboubi stiller seg bak NHO-sjefen, og legger til at ungdom mangler respekt for arbeidsgiver.


✔ Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) gjennomfører en undersøkelse blant sine medlemsbedrifter, og finner at 9 av 10 er fornøyd med sommervikarene innsats.

 

 

Kjenner seg ikke igjen

Masterstudent Tobias Vidarssønn Langhoff er en av mange som ikke kjenner seg igjen i Bernanders utsagn. Han er enig i at arbeidsmoral er viktig, men mener at NHO-sjefens utspill sannsynligvis er basert på dårlig etterretning.

- Det virker som den er noe grunnet i en erketypisk «alt var bedre før»-holdning, og en slags jantelovtankegang, sier han.

I tillegg til å skrive masteroppgave i informatikk, har Langhoff to jobber og en rekke verv, blant annet tillitsvalgt i Studentparlamentet i Oslo, styremedlem i fakultetsforening og medlem av studentutvalg og fagutvalg i Radio Nova.

- Er det grunn til at innsatsen til dagens ungdom skal trekkes i tvil?

- Folk kaller jo disse ungdommene kollektivt for «curling»- og «dessertgenerasjonen», så det kommer vel av et generelt inntrykk av dagens ungdom. Men noen reell grunn kjenner jeg ikke til, sier han.

 

Ni av ti fornøyde med arbeidstakerne

Undersøkelsen ble foretatt for å finne ut hvordan arbeidsgivere og butikksjefer oppfatter de unge sommervikarenes arbeidsinnsats. ”Unge vikarer” vil si de som er under 25 år. Over 750 medlemsbedrifter svarte på undersøkelsen, og mer enn 90 prosent svarer at de er svært godt eller godt fornøyd med sine unge sommervikarer.

Gry May Ljøterud, informasjonsansvarlig i Manpower, er ikke overrasket.

- De fleste ønsker å jobbe og har god arbeidsmoral, sier hun.
Manpower får daglig henvendelser av studenter og unge som ønsker jobb, og Ljøterud mener de fleste som tar kontakt har realistiske forventninger til arbeidslivet.

- For noen år siden var det enklere for studenter og nyutdannede å få seg jobb. I dag kreves det mer at man er selvgående og produktiv så tidlig som mulig. De fleste forstår at de ikke kan få drømmejobben med en gang, men at de må skaffe seg generell arbeidserfaring først, sier hun.

Ljøterud tenker at det lønner seg å ikke være kresen i jobbsøkingsprosessen, og at dårlig arbeidsmoral kan forhindres ved opplæring.

- Mye av vår jobb som rekrutterere er å realitetsorientere jobbsøkerne i forhold til hva som forventes i en jobb.

 

- Fokusere på god opplæring

Også resultatene av undersøkelsen understreker viktigheten av god opplæring. Så lenge vikarene får god opplæring, tydelige instrukser og tett oppfølging går det veldig bra.  Dette ser ut til å være et premiss for vikarenes evne til å levere god arbeidsinnsats.

Angell mener at resultatene viser at det ikke er grunn til å bekymre seg så veldig, men heller fokusere på hvordan arbeidsgiverne kan bli enda flinkere til å gi god opplæring.

- Resultatet lover godt for næringslivet når det gjelder fremtidig rekruttering og arbeidskraft. Dersom arbeidsgiverne sørger for god opplæring, tydelige instrukser og tett oppfølging, vil de til gjengjeld få fremtidige medarbeidere som er flinke, motiverte, kundeorienterte og initiativrike, sier han.