Mange studenter benytter seg av internships, som innebærer en praksisperiode i en bedrift som er relevant til studiene.

På denne måten får man brukt faget i praksis, samtidig som man har en gyllen mulighet til å etablere et solid nettverk før man skal ut i arbeidslivet.

En av disse er Jørgen Daviknes (25), som studerer markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. Han har benyttet seg av skolens nye tilbud om internships.

– Det gjør jeg for å få erfaring i bransjen og for å stille sterkere som jobbsøker etter studiene, sier han til Nettavisen NA24.

 

Viktig nettverksbygging

Gjennom praksisperioden har Daviknes møtt flere relevante personer innen for hans arbeidsområde, noe som har gjort det mulig å bygge et solid nettverk.

BH Careers International har gjennomført en undersøkelse som viser at hele 80 prosent av ledige stillinger ikke lyses ut, og at 60 prosent av dem som blir ansatt får jobben gjennom nettverkene sine.

Catherine Lemaréchal, kommunikasjonsrådgiver i Ticato og nettverksbyggingsekspert, mener også at nettverksbygging er viktig når man skal ut på arbeidsmarkedet.

– For å skaffe seg et godt nettverk må man være nysgjerrig, villig til å bruke litt tid og tenke at dette er en god investering. For eksempel lønner det seg å gå på frokostseminarer.

– På slike steder kan man få inspirasjon og man får treffe mennesker med samme interesser, sier hun til Nettavisen NA24.


Hun anbefaler å ikke nøle med å spørre om visittkort eller invitere på en kopp kaffe.


 

Lemaréchal bruker en modell for kommunikasjon, som inneholder tre punkter:

Det første går ut på å finne noe unikt med deg som person og din kompetanse.

– De fleste sliter litt med det, kanskje fordi det er ting de ikke er så bevisst på. Noe unikt kan være en kombinasjon av kompetanser, det gjør det spennende, sier Lemaréchal.

Nummer to dreier seg om troverdighet rundt deg og din kompetanse.

– Man får mer troverdighet når noen anbefaler deg. Derfor er nettverksbygging viktig, forklarer hun.

Det tredje punktet handler om attraktivitet og relevans for målgruppen.

– Du kan være så unik du bare vil, men målgruppen må oppleve det du har å levere som relevant.

Videre anbefaler hun at man må trene seg på å si på en interessant måte hva man driver med, skriver Nettavisen NA 24.

LES OGSÅ: Internship i Deloitte: Christoffer fikk tilbud om fast jobb etter studiene