Tobias Lønnerød Madsen (24) fra Skien studerte dataingeniør ved det som den gangen het Høgskolen i Gjøvik, som i våre dager har blitt innlemmet som en del av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, under navnet NTNU i Gjøvik.

Han fullførte bachelorgraden for bare et års tid siden, og kombinerte studiene med en hverdag som engasjert student og deltager i studentdemokratiet på Gjøvik. 

Vi har snakket med Tobias for å finne ut hva som er hemmeligheten bak et vellykket studieløp, og hvor han har endt opp etter studiene.

 

Fortell hvordan du angrep et nytt fag/semester

Hoppa i det! Mye som skal leses, pugges og praktiseres, så det å starte sterkt er veldig viktig.

God studieteknikk er kanskje noe av det viktigste, for å få kartlagt litt hva man trenger å fokusere på, og hvordan man bør jobbe med ulike fag.

Spesielt i et emne som dataingeniør, hvor man har både praktiske fag som programmering, nettverk osv, i tillegg til veldig teoretiske fag som fysikk, systemutvikling osv, kan arbeidsmetoder variere ganske mye fra fag til fag.

 

Hva gjorde du når du ikke studerte?

Når jeg ikke studerte, drev jeg enten med prosjekter, studentdemokrati eller kanskje viktigst; nøt studentlivet!

Jeg er overbevist om at det sosiale aspektet rundt høyere utdanning er unikt og en essensiell del av studenthverdagen.

Som dataingeniør (eller andre typer utviklere for den saks skyld!), var jeg i en litt unik posisjon av å kunne bruke det jeg lærte på skolen til å utvikle kundeklar programvare.

Og det gjorde jeg.

I løpet av det første året på høgskolen, lagde jeg en app som leste timeplaner, og forbedret på den under hele studieløpet.

Ikke bare var det kult å se medstudenter bruke min app, men man kommer knallsterkt ut på jobbmarkedet med bevist kompetanse.


 

Hvordan forberedte du deg inn mot eksamen?

Eksamensperiodene var alltid hektiske.

Min strategi var å oppsummere hvert fag ned i maksimalt 2-4 sider med notater. På den måten, tvang jeg meg selv til å forstå stoffet godt nok til å komprimere informasjonen, og jeg hadde full oversikt over alle temaer faget inneholdt.

Nyttig både for å pugge til eksamen, men også for å friske opp hva man har lært i løpet av semesteret som har vært.

 

Har du noen verktøy, studieteknikker eller apper du vil anbefale nye studenter å sjekke ut?

Tidlig i løpet på det som nå er NTNU i Gjøvik, ble man introdusert til et lokalt utviklet verktøy som heter “Unstukk” (http://studieteknikk.no), som gav meg en god introduksjon til skikkelig studieteknikk.

Utover det, brukte jeg for det meste egen erfaring, og reflekterte på hvordan jeg faktisk oppnådde gode karakterer.

Mitt første og siste semester var ganske drastisk ulike, med tanke på studieteknikk og planlegging.

Eneste ‘appen’ jeg brukte ellers var min egen, og jeg kan jo ikke la vær å nevne den. Den gjør din oversikt over timeplanen litt enklere: http://tobbentm.com/timeedit.

 

Hvor har veien gått etter studietiden?

Etter studietiden, begynte å jeg å jobbe fulltid som utvikler hos Consignor AS.

Arbeidskontrakten var i boks allerede før siste året på skolen takket være en sommerjobb og gode kontakter.

Det å bruke energi på å bygge nettverk under studieperioden er utvilsomt en god investering, og sommerjobber/internships er fantastiske metoder for å gjøre dette på. Anbefales!


 

Har studiet gitt deg noen kunnskaper som har vist seg å komme godt med senere i livet?

Studiet i seg selv har jo naturligvis lagt grunnlaget for omtrent alt jeg jobber med om hverdagen, fra programmering til prosjektstyring.

Utenom det rent faglige, er det masse man tar med seg, som brukes i mange sammenhenger.

Studentdemokratiet gav meg et godt innblikk i hvordan ideelle organisasjoner fungerer, og det brukes jo overalt, fra fagforbund til sameier. Det er veldig kjekt å kunne ha litt erfaring bak seg til å bidra mest mulig på slike arenaer.

Et semester med utveksling i utlandet har også gitt meg utrolig mye innsikt i kultur og alternative skole-tradisjoner. Jeg tror det semesteret kanskje var det mest lærerike av dem alle, med så mange nye opplevelser og nye ting å utforske.

Er det noe jeg vil anbefale absolutt alle, er det utveksling. Jeg tok et semester i California, men uansett hvor du drar, vil du ikke angre.

  

Jobb jevnt!

Vi har også snakket med professor Ivar Farup ved NTNU om hva som kjennetegner den flinke dataingeniørstudenten. Han har en klar formening om hva som er typisk for studentene som lykkes med studiet.


 

Hva kjennetegner studentene som lykkes best med dataingeniørstudiene?

Det er alltid farlig å generalisere, men mitt inntrykk er at majoriteten av dem som klarer seg best er de som er genuint interessert i hele bredden av fag som inngår i studiet.

Dataingeniørstudiet inneholder mye datafag, men også en solid dose tekniske fag, realfag og noe samfunnsfag. Det er en stor fordel å være interessert også i de siste.

Det virker som oppriktig interesse i lengden er viktigere enn gode spesialiserte ferdigheter i utvalte dataemner i inngangen til studiet.

 

Har du noen anbefalinger, tips om bøker eller andre råd til studenter som ønsker å oppnå gode resultater på dette studiet?

Absolutt: jobb jevnt!

Se på studiene som en fulltidsjobb (hvis du er fulltidsstudent), og bruk den tiden godt. Hvis man jobber godt når man jobber, kan man også med god samvittighet ha ordentlig fri når man tar fri.

Vent med å jobbe ved siden av studiene til du har studert en stund og vet hva som kreves.

Vi har kurs i studieteknikk, som vi tilbyr i begynnelsen av første semester. Det er proppfullt av gode tips om hvordan man bør forholde seg. Om man så bare tar til seg en del av det som blir meddelt i kurset, burde man være på god vei.

Og videre: mye av det man skal lære i løpet av et dataingeniørstudium er vel så mye ferdigheter som kunnskap.

Ferdigheter læres best ved øvelse, enten man snakker om regning (matematikk), programmering (informatikk), skriving, fotball eller piano. Så planlegg med å bruke mye tid på god gammeldags ferdighetstrening.

Øve, øve, jevnt og trutt og tappert, dét er tingen!


 

Hva er de største feilene ferske studenter gjør?

Jeg har inntrykk av at litt for mange tenker at det er lenge til eksamen.

Så, når man våkner en morgen og det plutselig viser seg å ikke stemme lenger, satse på et skippertak for å forsøke å optimalisere for eksamensresultat fremfor å tilegne seg mest mulig kunnskap.