Like før jul fikk markedsavdelingen på Høyskolen Kristiania denne e-posten:

Mitt navn er Pernille Olestad Jensen, jeg fullførte min Bachelor i Kreativ markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania i 2016. I tillegg til å skrive min bacheloroppgave har jeg og min partner det siste året jobbet med å utvikle en app som tilrettelegger for samarbeid mellom musikere (Musebox). Vi har nå lansert en betaversjon som er tilgjengelig i AppStore og Google Play.

Markedsavdelingen synes dette hørtes spennende ut og møtte Pernille på Sentralen for en kaffe, og for å høre mer om tjenesten. Og ikke minst, hvorfor en tidligere reklamestudent nå lager app.

Hei, Pernille. Takk for pressemeldingen, dette virker spennende. Hvordan har mottakelsen vært?

Mottakelsen har gått veldig bra! Jeg hadde ingen erfaring med å skrive pressemeldinger, men på kort tid har likevel kunnskapsverket, innomag.no og Romerikes blad tatt kontakt og skrevet om tjenesten vår. Det er veldig gøy!

Jeg måtte jobbe en del med å få fram det som var viktig. På studiene var dette noe vi øvde på i blant annet fagene kreativ skriving og tekstforfatting. Der skriving og nye måter å løse oppgaver på ble gjort innenfor trygge rammer. Vi fikk for eksempel en gjesteforeleser fra reklamebyrået Try på besøk, som ga oss opplæring i å skrive saklig ved siden av alt det kreative vi gjorde.


Jeg var dessuten på utveksling til Melbourne i Australia. Jeg følte jeg var trygg på å snakke engelsk før jeg dro på utveksling, men å skrive kreativt på engelsk var helt annerledes. Det meste av kommunikasjonen i Musebox er på engelsk. Utvekslingssemesteret har derfor kommet godt med.

Hva er Musebox?

Musebox er en applikasjon for musikere, som lar brukeren sveipe mellom 15-sekunders anonyme lydfiler, filtrert etter sjanger. Når to musikere liker hverandres lydfiler og dermed «matcher», åpnes profilene og man kan begynne å snakke sammen.

Enkelt forklart har vi kombinert Soundcloud med Tinders sveipemekanisme. Vi har også nylig startet et management-byrå med tre artister i stallen.

LES OGSÅ: Markedsføring og salgsledelse - Foreleser Nils

Har du kommet på ideen helt selv?

Nei, ideen kom fra min partner Mario. Han møtte en innovasjonsstudent fra Høyskolen Kristiania på startup weekend, som virkelig fikk troen på ideen hans når han presenterte den. Seks dager senere deltok de på meshup, og vant hele pitchekonkurransen.

Premien var tre måneder gratis bruk av kontorlokaler på co-workingspacet 657 og en måned gratis kontorlokaler i Silicon Valley.


Min vei inn i Musebox var at de lyste ut en stilling via Karrieresenteret på Høyskolen Kristiania. Jeg hadde hatt et ønske om å jobbe med noe slikt lenge og synes prosjektet gode verdier. Jeg sendte derfor en e-post og fortalte hvor sykt gira jeg var på å være med.

LES OGSÅ: Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling - Studentintervju Sebastian

Hva skulle du bidra med i en gründerbedrift som foreløpig ikke hadde lansert noe som helst?

Jeg kom inn i teamet fordi jeg tidligere hadde jobbet med grafisk arbeid, video og annet visuelt materiale. Jeg hadde også laget hjemmesider for tidligere arbeidsgivere. Jeg oppdaget at det var en del som måtte designes på nytt.

Nå sitter vi på Sentralen, et kreativt arbeidsmiljø et steinkast fra Høyskolen Kristiania. Hvordan er det å starte arbeidskarrieren som gründer?

Å være en del av gründermiljøet i Oslo er både spennende og gøy. Det jeg har lært av å være gründer så langt er at ting tar tid. Man må være tålmodig. Man må heller ikke slutte å mase, du må vise fram produktet ditt hele tiden. Derfor må du også være stolt av produktet og det du har laget. Ikke lag noe du selv ikke tror på.

LES OGSÅ: Master i markedsføringsledelse - Studentintervju Johanne


Og skal man jobbe med utviklere som skal lage noe basert på din ide, vær tydelig på hva du ønsker. Det har gått med mye tid på å forklare hvordan vi ønsker at noe skal se ut eller fungere.

Det er likevel mye «heia-kultur» i miljøet, hvor man løfter hverandre fram, men vi er opptatt av vi også trenger gode tilbakemeldinger fra musikere som bruker applikasjonen vår. Det viktigste er å gi dem et best mulig produkt.

Du gikk Bachelor i Kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Hvordan passet denne utdanningen til arbeidet du nå har tatt fatt på?

Før bachelorstudiene gikk jeg medier og kommunikasjon på videregående og har alltid vært interessert i web og design. Men jeg ønsket ikke bare å fordype meg i det, men heller finne egne kombinasjoner. Jeg trives med å ha det på siden, derfor passet Bachelor i Kreativ markedskommunikasjon perfekt! Med denne utdannelsen har jeg vært en «potet» i firmaene jeg har jobbet for.

LES OGSÅ: Ernæring bachelor - Studieleder Ane Cecilie

Det er fint å få et innblikk i de andre områdene, for man vil uansett måtte jobbe med enten designere, tekstforfattere eller andre områder om man skal jobbe i denne bransjen.


Hva er planene videre med Musebox?

Det er nå den morsomme delen begynner! Vi har fått til et samarbeid med Noroff, der vi har tilgang til deres studenter. Framover skal vi knytte til oss flere kontakter og få tilbakemeldinger fra musikere. Vi er som sagt avhengige av at brukerne er fornøyde med tjenesten.

Vi har allerede tanker om en versjon 2.0 og skal fortsette å forbedre tjenesten, og på sikt har vi et ønske om å gjøre noe ekstra hyggelig for brukerne ved å gi noe tilbake. Kanskje i form av en konsert med noen av de som bruker applikasjonen, vi får se.

LES OGSÅ: Bachelor i Journalistikk - Studentintervju Mia Louise

Dessuten er kontorlokalene i Silicon Valley er stor gulrot for oss, men vi venter til vi har noe konkret å bruke det til før vi tar turen dit. Det er mye jobb som gjenstår, men også mye moro!