Historien om jenta som og likte å holde seg innenfor komfortsonen.

Det var en gang ei jente på 21 år som het Emilie. Hun hadde valgt å gå medier og kommunikasjon på videregående, ville bli «noe innenfor media», og likte å holde seg innenfor komfortsonen. På videregående måtte jenta dra seg opp av senga, og nærmest gå i søvne til skolen, for så å kjempe for å holde seg våken til hun kunne powernappe på bussen på vei hjem.

Så startet hun på et teoretisk studium for å lære mer om mediebransjen. Jenta måtte fortsatt dra seg opp av senga, og slet med å holde seg våken i forelesningene. Hun bestemte seg for å bytte til Bachelor i Kreativ markedskommunikasjon, på det som i dag heter Høyskolen Kristiania. På dette tredje forsøket på å finne interessen lyktes hun. Jeg skal ikke påstå at hun i dag spretter opp av senga med et bredt smil om munnen, og at fugler hjelper henne å kle på seg (dette er tross alt ikke noe eventyr), men lettere ble det. Endelig hadde hun funnet et studie som passet for henne, midt i hjerte av sentrum.

Som dere kanskje har skjønt er denne jenta meg, og jeg ønsker å fortelle dere litt om min hverdag på et studieløp som gjør at jeg synes det er gøy å studere, Bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon (BKM).

Studiehverdagen

Det første jeg gjør når jeg kommer på skolen er som regel å kjøpe kaffe, før jeg trer inn i dagens klasserom og blir møtt av brede smil og varme klemmer fra medstudentene mine. Jeg hilser på foreleseren, og småprater med vennene mine om løst og fast før forelesningen starter.

I løpet av de tre semestrene jeg har gått her har jeg vært gjennom et knippe ulike emner. Ganske tidlig hadde vi kreativ metode, hvor vi lærte ulike metoder for å tenke utenfor boksen og jobbe frem gode ideer, både alene og i grupper. Dette er kunnskap vi har tatt med oss videre i alle de andre fagene, nettopp for å kunne tenke litt annerledes enn alle andre. Vi har kun ett emne om gangen, noe som gjør at vi virkelig får fokusert på dette før vi går videre. Ofte tar vi med oss de tidligere emnene videre inn i neste.


Om faget vi har er strategi, tekstforfatting, visuell kommunikasjon eller markedsføring, er gruppearbeid en stor del av hverdagen på BKM. Vi lærer å samarbeide med ulike mennesker, for å forberede oss på bransjen vi skal inn i. Som regel får vi små oppgaver vi sammen skal løse, før vi presenterer i plenum, eller diskuterer oppgaven til slutt. Dette igjen er en fantastisk læring, og jeg synes det er utrolig flott å få øvd meg på slike oppgaver i de trygge omgivelsene av en liten klasse jeg kjenner godt.


Alle emner vi har avsluttes med en eksamen. Under våre eksamener jobber vi enten alene eller i grupper, og vi hjelper alltid hverandre. Her er det ikke konkurranse om hvem som skal være best, det handler mer om hva vi kan lære av hverandre.


Vi jobber hele tiden rettet mot målgrupper, for mye av fokuset på BKM ligger i evnen til å vite hvordan vi skal kommunisere budskap som treffer og påvirker. Vi lærer oss også å utvikle det strategiske som ligger bak, og hvordan vi senere kan lede kreative prosjekter, noe som gir oss en bred kompetanse på feltet.


Etter tre fullførte semester trives jeg fortsatt, selv om studiet ikke er helt det jeg forventet da jeg starta her. Ja, det er et kreativt studie, men det er også litt opp til oss selv hvor kreativt det skal være, da det er vi som er ansvarlige for å bruke metodene vi har lært videre. Vi sitter ikke hver dag og jobber med kreative oppgaver og skriver ideer på post-it lapper slik jeg kanskje så for meg før jeg starta. I stedet kjører vi en fin balanse mellom teoretisk arbeid og de mer praktiske, kreative oppgavene.


Til tider blir det lange dager på skolen og mye arbeid, men det gjør ikke så mye når det er så gøy å lære mer.
Kommunikasjon handler om å informere, påvirke og underholde. Høyskolen Kristiania tilbyr seks studier innenfor kommunikasjonsfag på både fagskole- og høyskolenivå:

BACHELOR I JOURNALISTIKK | BACHELOR I KREATIV MARKEDSKOMMUNIKASJON | BACHELOR I PR OG SAMFUNNSPÅVIRKNING |FAGSKOLESTUDIUM I DITIGAL MARKEDSFØRING | FAGSKOLESTUDIUM I PROSJEKTLEDELSE | FAGSKOLEUTDANNING I REKLAME OG MERKEKOMMUNIKASJON