Ikke rart Foodora ønsket seg Sophie på laget!

Foodora er navnet på tjenesten som har tatt Oslo med storm det siste året. Med rosa syklister leverer de mat på døren til både enkeltpersoner og bedrifter.

En tirsdagsmorgen i november tok vi en prat med Sophie Johnsen, foodoras nye digitale markedsfører og PR-ansvarlig. Planen var å lage en ti-punktliste om hennes opplevelser fra både studietiden på Bachelor i Markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania, jobbhverdagen og veien videre. Vi endte opp med elleve punkter.

Om å studere markedsføring

Jeg synes faget forbrukeratferd var mest spennende. Spørsmål om hvordan og hvorfor vi kjøper, eller oppfører slik som vi gjør, fascinerer meg. Merkevarebygging, med Adrian Peretz, en av foreleserne på Høyskolen Kristiania, var også noe som falt i smak, og kunnskapen jeg tillært meg i det faget har jeg benyttet meg av i min nye jobb.

Inspirerende forelesere

Jeg var ganske aktiv i forelesningene og fulgte gjerne opp med mail og små møter med foreleserne etterpå. Det fungerte veldig bra. På Høyskolen Krsitiania var foreleserne alltid positive til å diskutere faget mer.


Jeg skrev bacheloroppgaven om influencer-marketing, som går ut på at bedrifter bruker relevante personer til å spre autentisk informasjon om bedriften. For eksempel ved å ha et aktivt samarbeid med bloggere. Vår veileder Eirik Haus – som for øvrig er den beste foreleseren jeg noensinne har hatt – satte mest spor. Det er helt klart Høyskolen Kristianias beste foreleser, mener jeg!

Utvekslingssemester i USA

Utveksling var ekstremt tøft på mange måter. Jeg dro til Berkeley utenfor San Fransisco hvor undervisningen var lagt opp på en annen måte enn vi er vant til fra Norge, med innleveringer og små eksamener til nesten hver time.

LES OGSÅ: Master i markedsføringsledelse - Studentintervju Jesper

Å bo i USA, og se ulikhetene og urettferdigheten på nært hold var også sterkt. Å møte krigsveteraner som bor på gata uten noen form for sikkerhetsnett ga noen tårevåte opplevelser.

Jeg bodde sammen med tre andre norske jenter fra Høyskolen Kristiania, som studerte Bachelor i HR og personalledelse og det gikk veldig bra.

Utvekslingssemesteret ble et veldig lærerikt halvår, både personlig og akademisk.


Å jobbe ved siden av studiene

Selv jobbet jeg med både egne prosjekter og på et bakeri under studietiden. Finner du noe relevant er det en ekstra bonus. Da får du tatt teorien ut i praksis, noe jeg selv merket på karakterene.

LES OGSÅ: Markedsføring og merkevareledelse - Studentintervju Pernille

Å skape sin egen jobbhverdag

Siden man selv kan bestemme hva man ville skrive oppgaver om på Høyskolen Kristiania, skrev jeg oppgaver om tjenester og bedrifter som fascinerer meg, blant annet biltjenesten Uber.

Jeg ble godt kjent med gründer- og oppstartsbedrifter underveis i studietiden og stiftet et enkeltmannsforetak etter å ha blitt inspirert i en forelesning om digital markedsføring av Halldor Engilbertsson.

Jeg gikk da til min daværende arbeidsgiver og foreslo at jeg kunne lage en digital markedsstrategi for dem. Samtidig ble jeg kontaktet av et annet start-up som ville ha meg med på laget. Det resulterte i at jeg hadde fem firmaer jeg styrte den digitale markedsføringen til før jeg dro på utveksling til Berkeley.

LES OGSÅ: Markedsføring og salgsledelse - Studentintervju Linda

Da trappet jeg litt ned på antall kunder, men beholdt likevel et par, slik at jeg hadde en inntekt samtidig som jeg var på utveksling.


Hvordan lander man en jobb i en internasjonal bedrift

Det var helt tilfeldig at jeg kom over stillingen i Foodora. De hadde tre ulike stillingsannonser ute, og det var faktisk moren min som tipset meg om at de søkte etter digitale markedsførere. Det var dette jeg søkte på, og var så heldig at jeg kom inn til førstegangsintervju. Her fikk jeg møte det norske kontoret og ble også introdusert for en PR-stilling de lyste ut.

Både stillingen som digital markedsfører og PR-ansvarlig var 50 % hver, så hvis jeg ville jobbe fulltid var det aktuelt å påta seg begge stillingene. Deretter ble det to nye runder med intervjuer over Skype, med sjefene i Tyskland der hovedkontoret vårt ligger.

LES OGSÅ: Markedsføring og salgsledelse - Foreleser Nils

Det var vanskelig å selge seg inn som PR-ansvarlig, i og med at jeg ikke hadde gjort noe slikt før. De ble heldigvis imponert over hva jeg hadde fått til ved siden av skolen og studiene, og jeg fikk snakket om tematikken i bacheloroppgaven.

Det var nervepirrende å ha intervju på engelsk og i tillegg prøve å bevise at jeg var den beste kandidaten for jobben. Jeg tror at summen av utveksling, studier og relevant jobb var det som gjorde at jeg kapret jobben.


Å jobbe i en bedrift i vekst

Nå har jeg jobbet to måneder i firmaet, som er veldig dynamisk og stimulerende. Foodora er et ungt selskap og består også av unge mennesker. Et spennende miljø med ansatte fra hele verden, både på kontoret og blant syklistene. Det er også en flat struktur i firmaet og veldig uformelt, noe jeg setter stor pris på.

LES OGSÅ: Nettprat: Bachelor i Markedsføring og merkevareledelse

Mitt verste mareritt er å være ansatt i en topptung hierarkisk organisasjon. På kontoret hos oss er det heldigvis mye mer casual og det er heller ikke en vanlig arbeidsdag fra 8-16.

Om jobbhverdagen

I Tyskland sitter designerne som lager det meste av det grafiske materialet vi bruker. Jeg jobber også med Photoshop til bilderedigering, og tar selv alle videoene som brukes i Norge, noe jeg synes er kjempegøy!

Det vi kaller «rider-profiler» og lokalt innhold er det som fenger mest på vår Facebook-side. Alle syklistene er ansatt, og er alt ifra operasangere, ingeniører og forskere på nanoteknologi. På Facebook viser vi hvem personen bak den rosa masken er, og det er veldig hyggelig å se at folk er nysgjerrige på hvem som leverer mat på syklene rundt i byen.

LES OGSÅ: Glenn har drømmejobben til Obama


Norge er helt spesielt marked for oss. Det er en langt yngre målgruppe fordi vi er så kjøpesterke her til lands, men forholdene er også svært annerledes enn i mange europeiske byer grunnet våre fire markerte årstider.

Å jobbe i et internasjonalt miljø

Før jeg begynte å studere jobbet jeg et halvt år før jeg reiste til Sørøst-Asia. Før dette hadde jeg bodd ett år i Sør-Afrika, så engelsk språk var uproblematisk.

I Foodora har vi ukentlige Skype-samtaler med Tyskland. Vi har etablert oss i 40 byer og da er det viktig at alt vi gjør henger sammen og ivaretar merkevaren.

Lokalt planlegger vi arrangementer, konserter, sampling og samarbeider med andre aktører som tar kontakt med oss, for eksempel Oslo World Music Festival eller Red Bull. Vi sender også ut nyhetsbrev på mail i tillegg til å poste artikler og intervjuer på Facebook, bilder på Instagram og oversette pressemeldinger fra hovedkontoret.

LES OGSÅ: Trenger man en mastergrad i markedsføring?

Overgangen fra studietid til arbeidsliv

Å gå fra skolebenken til arbeidslivet har gått veldig greit. I Foodora er det et avslappet, inspirerende arbeidsmiljø, det kunne vært som kollokviegruppen min fra skolen. Jeg har det gøy på jobb, og føler ingen stor overgang.


Om veien videre

Jeg trodde virkelig ikke at jeg skulle få en så kul jobb rett etter endt studium. Planen er å ta en master, men når det skjer vet jeg ikke. Jeg tar ikke for gitt at jeg fikk denne jobben, og har ikke planer om å hoppe av ”Foodora-sykkelen” enda.