Navn: Glenn Andre Richard (25)
Jobb: Daglig leder i Future Leaders
Har studert: Bachelor i markedsføring og salgsledelse

Barack Obamas åtte år i det hvite hus går mot slutten og alle lurer på hva han nå skal bruke tiden sin på. Obama har uttrykt at han nå vil se etter en langsiktig løsning, og han ser til de unge:

«I see them around the world, 20-year-olds, 30-year-olds who are just full of talent, full of idealism, … And the question is how do we link them up? How do we give them the tools for them to bring about progressive change?»

Den tidligere markedsføring og salg-studenten med tre fornavn; Glenn Andre Richard, har det siste halvannet året jobbet med å takle de globale utfordringene gjennom en langsiktig løsning, som Obama etterspør.

Glenn er daglig leder i det halvannet år gamle Future Leaders. Bedriften gir et mangfold av unge talenter i alderen 18-26 et helgebasert lederutviklingsprogram over åtte samlinger, fordelt på åtte måneder. Første året hadde de 60 deltagere og det påfølgende året hadde de opp i mot 800 søkere til de totalt 225 plassene i Oslo og det nyoppstartede programmet i København.


Jobb før endte studier

Glenn fikk tilbud om jobben i starten av januar 2016, da han og hans medstudenter lærte om hvordan man skriver en akademisk sterk bacheloroppgave. Han tiltrådte for fullt rundt mai.

– For Obama har jobben som president tydelig gitt grått hår, for meg har det gått utover vikene. Jeg hadde nok opplevd mitt første grå hår om jeg ikke hadde hatt den bakgrunnen jeg har, med en bachelor fra Høyskolen Kristiania som har gitt meg en sterk forståelse av drift på mange ulike måter. For ikke å glemme valgfagssemesteret med Tom Karp. Snakk om genuin tro og vilje på å få det beste ut av studentene sine!

LES OGSÅ: Trenger man en mastergrad i markedsføring?

Med forståelsen for at han er akademisk utålmodig, var Glenn aldri i tvil da han skulle velge høyere utdanning. Med fundamentet av en blanding av teori og praksis, fagområder han har en sterk interesse for og en intimitet, visste han at Høyskolen Kristiania kunne spille ham god.

– Den antagelsen fikk jeg rett i, men to ting hadde jeg ikke forutsett. At jeg skulle bli leder for Into Campus og å jobbe som studentambassadør over en lengre periode. To erfaringer som ble sterke faktorer for min utfoldelse i løpet av de tre årene i Kirkegata i Oslo, og de skjedde på grunn av intimiteten på skolen og en dose talent. Dette førte til årets bachelor, jeg havnet på rektors liste og ble kåret til kullets medstudent. Neida, det skjedde ikke. Men jeg fant ut hva jeg ville jobbe med.

LES OGSÅ: Sophie fra Høyskolen Kristiania jobber som digital markedsfører i Foodora


– Dette blir et ekstremt spennende år for oss, så det passer perfekt at en handlekraftig person som Obama kommer inn akkurat nå. Jeg har sagt til Elin at hvis det kommer noen som kan gjøre en dyktigere jobb enn meg, så trer jeg til side.

Vil skape en bærekraftig verden

Motivasjonen for arbeidet til non-profit-selskapet Future Leades er å skape en bærekraftig verden; sosialt, økonomisk og miljømessig – gjennom å utvikle og samle unge, modige ledere. På en slik måte vil man se positive ringeffekter ut i fra individenes engasjement, da de unge får verktøy på hvordan de kan skape større resultater og synergier gjennom ledelse, forklarer Glenn. Ringeffektene er allerede tydelige.

LES OGSÅ: Master i markedsføringsledelse - Studentintervju Johanne

– Vi ser at tidligere og eksisterende deltagere tilegner seg innsikt og forståelse om hvordan de kan bruke sine evner til å oppnå større resultater. Jeg hører stadig om noen som har implementert enkelte av verktøyene de har blitt introdusert for, på deres arbeidsplass, i andre engasjement og blant venner.

– Da jeg var i Danmark i helgen var det en av deltagerne som kunne fortelle meg at hun hadde implementert to-tre av verktøyene i hennes avdeling i et stort, og det vi vil kalle et «grått» selskap, med stor suksess!


– YSI: Young Sustainability Impact, Thunderwave og nettmagasinet Well Behaved Daily er eksempler på dette. Ikke for å glemme at blant de fire unge som representerte de unge på NHOs årskonferanse hvor man finner eliten av næringstoppen og politikere var CO-founder av Future Leaders, Elin Nørve og tidligere deltager Maiuran Loganathan to av dem. Dette viser tydelig effekt og kaster brensel på bålet for oss i organisasjonen for videre arbeid.

LES OGSÅ: Master i markedsføringsledelse - Studentintervju Jesper

– Med andre ord, jeg er ikke overrasket at Obama ser til å jobbe med prosjekter som dette. Det er ekstremt givende! Viljen i deltagerne for å utvikle seg selv, hverandre, kolleger og venner for å gjøre omgivelsene rundt dem lokalt, nasjonalt eller globalt bedre er en vitamininnsprøytning uten like. Engasjementet er høyt!