Tjenestedesign er en metodisk og kreativ tilnærming for å levere helhetlige, nyttige og attraktive tjenester med hovedvekt på brukerens opplevelse.

Tjenestedesignere er kreative problemløsere som tar i bruk designmetodikk og en brukerorientert tilnærming for å skape gode brukeropplevelser i en globalisert verden som er nærmest omgitt av tjenester. Å ta toget om morgenen, abonnere på en strømmingstjeneste eller gjennomføre netthandel er eksempler på tjenester vi benytter oss av i hverdagen.

I Norge jobber 80 % i tjenesteytende sektor, og behovet for forbedrede og nye tjenester blir stadig større.

Tjenestedesign = Brukeren i sentrum
Ved å sette brukeren i sentrum jobber tjenestedesignere systematisk med å kartlegge brukeropplevelser, systemer og funksjoner, slik at de kan avdekke frustrasjoner, flaskehalser og problemområder.

Basert på denne innsikten forsøker de dernest å forbedre eller omdefinere hele tjenesteforløpet ved å utforme en ny brukerreise gjennom nye kontaktpunkter (både analoge og digitale) mellom virksomheten og brukerne.

Som tjenestedesigner må du derfor kunne jobbe helhetlig og interdisiplinært for å imøtekomme organisatoriske utfordringer på en kreativ måte.

LES MER OM BACHELOR I TJENESTEDESIGN ELLER STILL SPØRSMÅL TIL RANVIR UNDER.