Allerede i første semester fikk studentene på Grafisk design på Høyskolen Kristiania kundeoppdrag fra et av Norges aller største forlag, Aschehoug. Studentene skulle designe bokomslag for ulike bøker, og Anja Oppen sitt design ble pekt ut som vinneren.

Stas å se omslaget i hyllene

Anja forteller at det var ekstra gøy å vinne dette kundeoppdraget, da bokdesign var noe hun hadde sett fram til å lære mer om.

– I løpet av det første semesteret mitt var det bokdesign jeg gledet meg mest til. Klassen fikk oppgaver med bøker fra blant annet Aschehoug forlag. Jeg trakk boka «Jordmødrene i Afghanistan» av Kristin Solberg og syntes det virket som en interessant og viktig bok. 

Det var veldig morsomt å vinne! Det er mange flinke folk i klassen, så det var spennende å se hvem de valgte. Jeg syntes arbeidet med selve oppgaven var veldig lærerikt, men jeg lærte også mye i samarbeidet med forlaget Aschehoug etter at omslaget mitt ble valgt. Nå er det kjempestas å se omslaget mitt i hyllene hos bokhandlerne!

Stolt studieleder

Faglig studieleder på Grafisk design ved Høyskolen Kristiania, Eirik Gihle, er svært stolt av Anja som trakk det lengste strået og vant designkonkurransen.

– For å gjøre våre flinke studenter klare for yrkeslivet, bringer vi kundeoppdrag inn i klasserommet. Det er utrolig givende som lærer og fagansvarlig å se at studentenes bidrag har livets rett allerede etter fire måneder inn i utdannelsen!