(StudentTorget.no):

Uker har blitt til dager, dager har blitt til timer og før du vet ordet av det er eksamensdagen her. Forhåpentligvis har du brukt tiden godt og skaffet deg en god oversikt over pensum, der du nå sitter og venter på å få utlevert eksamensoppgavene.

Har du forberedt deg skikkelig, regner vi med at du kommer til å komme deg velberget gjennom dagen. Men hva med alle de tingene som kan gå galt under selve eksamenen? Det er tross alt lett å la seg stresse når man befinner seg i en eller annen gymsal og sitter med en følelse av at veldig mye avhenger av at du får et godt resultat.

For at eksamen skal gå så smidig som overhode mulig, har vi samlet sammen noen typiske eksamenstabber det er lurt å styre unna.


1. Du er sent ute

Dette er den typiske generaltabben du definitivt bør unngå. Stå opp tidlig, spis en næringsrik frokost og kom deg avgårde i god tid. Hvis det er én dag i året du ikke bør være sent ute, er det i dag. Det er heller ikke behov for å se veldig fresh ut når du likevel bare skal sitte med hodet ned i pulten og skrive, så du trenger ikke bruke mye tid på å se bra ut før du går ut døra.

Sørg for at du vet hvor eksamenslokalet ligger, og tenk at det er bedre å komme litt for tidlig enn litt for sent. Når du dukker opp i god tid får du også tid til å bli vant med eksamenslokalet og slappe av litt før eksamen begynner.

Les også: Med denne studieteknikken skriver du raskere og bedre

2. Du leser ikke oppgaven grundig nok

Alle garvede studenter med noen års erfaring bak seg, vet at man alltid bør lese eksamensoppgaven grundig før man griper pennen fatt. Det er lett å bli grepet av panikk når man leser gjennom spørsmålene og prøver å huske hvor mye man kan om hvert av dem. I stedet bør du puste dypt, ta deg god tid til å lese gjennom hvert av spørsmålene, og ta noen notater.

Hva spørres det egentlig om? Hva er det oppgaven ønsker å få svar på? Husk at det er en forskjell på formuleringer som «å drøfte» og «å gjøre rede for». Eksamensoppgaver gir gjerne klare føringer for hva de ønsker svar på. Her er et eksempel på en oppgave som ble gitt på en historieeksamen for noen år tilbake:

«Drøft hvorvidt og på hvilken måte det er fruktbart å karakterisere Hitler-Tyskland og Stalins Sovjet som totalitære regimer.»

Når oppgaveteksten ber deg om å drøfte hvorvidt og på hvilken måte det er fruktbart å omtale Hitler-Tyskland og Stalins Sovjet som totalitære regimer, ber den deg om å legge frem argumenter for og imot at disse regimene var totalitære.

Ut fra oppgaveteksten skjønner man at det ikke holder med et ja- eller nei-svar. Du må nemlig forklare hvorvidt og på hvilken måte det går an å omtale regimene som totalitære. Hvis du i dette eksempelet bare hadde gitt en generell presentasjon av disse landene som totalitære, ville ikke sensor blitt nevneverdig imponert.

Dersom formuleringen derimot hadde vært «Gjør rede for Hitler-Tyskland og Stalins Sovjet som totalitære regimer», hadde det vært nok å gi en beskrivelse av totalitære sider ved disse regimene. Et lurt triks er å merke seg og streke under ord som «drøft» «hvorvidt» «gi rede for» «på hvilken måte» osv., slik at man er sikker på at man har forstått hva oppgaven går ut på før man setter i gang.

3. Du forholder deg ikke til oppgaven

Mange studenter har noen spørsmål de gjerne ønsker å få på eksamen, mens det er andre man helst vil unngå. De fleste synes tross alt at noen deler av pensum er mer interessant enn andre, og det er ikke til å unngå at man gjerne er mer forberedt på de tingene man selv liker å lese om, mens de mindre interessante delene av pensum har vanskeligere for å feste seg til hjernebarken.

En klassisk student-tabbe er å svare på det man selv ønsker å svare på. Det er selvfølgelig ekstremt frustrerende hvis man kan en del av pensum opp og i mente, og så får man ikke spørsmål om den delen på eksamen. Selv om det er lett å falle for fristelsen, er det viktig å ikke vanne ut svaret ved å dra inn elementer fra andre deler av pensum.

Det finnes imidlertid ingen regel uten forbehold: Hvis du kan vise hvordan det er relevant for sammenhengen, kan du selvfølgelig dra inn elementer fra andre deler av pensum.

4. Du har ikke med deg niste

Dette er grunnleggende, men frustrerende lett å glemme når man er småstressa og nervøs på morgenkvisten. Du ikke gå innom kantina og kjøpe en iskaffe og baguette når du sitter på eksamen. Derfor er det viktig å ha med seg noe nistemat i sekken. Ta med deg noe næringsrikt, som en brødskive med pålegg, et eple, eller kanskje en salatblanding.

Les også: Dette bør du spise til eksamen

5. Du planlegger ikke tiden godt nok

Før du begynner å skrive, bør du sjekke hvor mange spørsmål som skal besvares og vurdere disse opp mot hvor mye tid du har. Hvis du for eksempel har tre spørsmål som skal besvares i løpet av like mange timer, er det lurt å sette av én time til hver av oppgavene.

Ikke bruk mye tid på bare en av oppgavene. Hvis du ender opp med å skrive veldig mye på en oppgave men veldig lite på de andre, er det ikke sikkert at du får så mye igjen for det du skrev i den lange besvarelsen når endelig karakter skal fastsettes.

6. Du klarer ikke å bruke egne ord

Sensor er ute etter å se at du har forstått og klarer å reflektere rundt stoffet. En eksamen er ikke en hukommelses-test. Du får ikke noen ekstrapoeng hvis du klarer å gjengi et avsnitt i en av pensumbøkene. Det man ønsker å se er derimot at du klarer å tydeliggjøre stoffet ved å benytte begreper fra pensum og forklare med dine egne ord. Å klare å reflektere rundt stoffet og identifisere sammenhenger er mye av det som skiller de beste besvarelsene fra røkla.

Les også: Ti sitater som inspirerer før eksamen

7. Du har dårlig grammatikk

Sist, men ikke minst: dårlig grammatikk. Selv om ingen forventer at du skal skrive stilisert prosa på eksamenssvaret, så er det greit å forsøke å unngå de verste særskrivingsfeilene, benytte komma og punktum noenlunde riktig, samt sørge for at setningene gir mening for leseren.